Evropská komise (EK) ve čtvrtek vyzvala země Evropské unie k větší propagaci "mediální gramotnosti", tedy schopnosti získávat přístup k médiím a chápat i kriticky vyhodnocovat jejich obsah i různé kontexty. Bez toho prý hrozí, že mladí ale i starší lidé by mohli propásnout možnosti a výhody, které jim nabízí současné výdobytky moderních technologií.

Z nedávné zprávy komise vyplynulo, že přibližně šest z deseti Evropanů je "digitálně gramotných". Zhruba 56 procent z nich totiž pracuje alespoň jednou týdně s internetem, zatímco ještě v roce 2005 to bylo jen 43 procent. Přibližně 24 procent Evropanů, kteří doma nemají internet, ale uvedlo, že bez připojení jsou kvůli tomu, že nemají potřebné znalosti k jeho využívání. Mezi nimi je hodně starších lidí.

Zaškolení v médiích

Státy 27členného bloku i dané odvětví musí podle výkonného orgánu unie zvýšit povědomí o řadě mediálních sdělení, s nimiž se lidé setkávají. Jde třeba o reklamu, filmy i on-line obsah.

"Pro ty, kdo nejsou schopni využívat nová média, jako například sociální sítě či digitální televizi, bude těžké podílet se na interakci s okolním světem a zapojit se do něj," varovala v prohlášení eurokomisařka pro informační technologie Viviane Redingová.

"Zaškolení v mediální gramotnosti by mohlo zlepšit způsob, jakým občané využívají vyhledávače, dětem by mohlo ukázat, jak vzniká film či jak funguje reklama," píše se také v prohlášení EK. Vzdělávání v EU spadá do kompetencí členských zemí, které tak dnes Brusel vyzval k debatě o tom, jak na školách zařadit mediální gramotnost do popředí zájmu.