Až v její druhé polovině se představí většina hvězd 120. sezony České filharmonie. Jednou z nich je ruský dirigent Semjon Byčkov, který v půlce ledna provedl filharmoniky hudbou Čajkovského a Brucha. S orchestrem také připravoval natáčení další z Čajkovského symfonií.

O Byčkova orchestr usiloval několik let, než s ním konečně vystoupil předloni a vlastně náhodou − náhradou za nemocného hostujícího dirigenta Neeme Järviho. Po koncertě se s Byčkovem sešel management České filharmonie a po dlouhém hovoru dirigent kývl na spolupráci. Ta vyvrcholí právě vydáním kompletu Čajkovského symfonií na prestižní značce Decca.

"Byčkov pracuje zvlášť tvrdě a zkouší s jednotlivými sekcemi, jako to dělá Jiří Bělohlávek," upozorňuje generální manažer České filharmonie Robert Hanč. "Samozřejmě mu záleží na tom, aby byla nahrávka co nejlepší, ale kromě toho chce orchestr i něco naučit, a to už je výjimečné," dodává.

Týden po Byčkovovi do Prahy přijíždí další hvězdný ruský dirigent Valerij Gergijev. S ním se Hanč s ředitelem Davidem Marečkem setkali v Mnichově před čtyřmi roky, kde jim Gergijev vyrazil dech tím prvním, co řekl. "Je mi moc líto, že zemřel váš prezident. Byl to významný člověk," pravil dirigent na adresu tehdy zesnulého Václava Havla.

Od tehdejších vyjednávání ale trvalo až do června 2014, než Gergijev s Českou filharmonií − nejprve v Praze, den poté v italské Ravenně − poprvé dirigoval Čajkovského a Musorgského.

Letos uvede Stravinského Svěcení jara a Beethovenův Houslový koncert D dur, v němž sólový part zahraje koncertní mistr orchestru Josef Špaček. Toho si Gergijev nejprve poslechl na nahrávce, než kývl na to, aby byl sólistou koncertu.

Ruská linka v programu České filharmonie bude v únoru pokračovat vystoupením klavíristy Kirilla Gersteina. Ten orchestru pomáhal vybírat klavír značky Steinway do Dvořákovy síně Rudolfina a vloni s filharmoniky koncertoval pod širým nebem. Letos zahraje dva Ravelovy klavírní koncerty, byť v neobvyklém pořadí.

"Chtěli jsme zařadit Klavírní koncert G dur na konec, už pro všechnu tu gradaci ve třetí větě," říká David Mareček. Jenže Gerstein si ho prosadil jako první − aby až poté mohl zahrát Ravelův Klavírní koncert pro levou ruku D Dur. "Vysvětlil nám, že po koncertě pro levou ruku pak několik hodin nemůže hrát oběma rukama, protože pravá ruka je téměř paralyzována," vysvětluje Mareček.

Oslavu nizozemského předsednictví Evropské unii v březnu uvede dirigent Jaap van Zweden, pod jehož taktovkou Frank Peter Zimmermann zahraje Bartókův Houslový koncert č. 2. Německého sólistu si orchestr oblíbil už před dvěma roky, kdy s ním natočil Dvořákův houslový koncert. "Zimmermann je v klasické hudbě jakousi superstar, ale přesto se chová a k hudbě přistupuje pokorně. Hudebníci si toho váží," zdůrazňuje Robert Hanč.

Další houslovou superstar se vztahem k Dvořákovi bude v dubnu Anne-Sophie Mutterová, která Dvořákův houslový koncert uvede s dirigentem Manfredem Honeckem. Společně jej natočili už s Berlínskou filharmonií, Mutterová chce ale koncert zahrát i tam, odkud vzešel. A mimo to splatit dluh, který vůči České filharmonii cítí: orchestr jí pomohl sehnat peníze na charitativní nadaci, skrze niž houslistka podporuje mladé talentované hudebníky.

Aby na takovou akci našla donátory, hrává pro ně soukromé koncerty − jako to udělala, když mecenáše nedávno pozvala do Prahy.

"Koncert proběhl v naprostém utajení. Hrála s držitelem stipendia své nadace, cellistou Leonardem Elschenbroichem, a na programu měli mimo jiné Sukovu Elegii. Přestože v publiku byli samí Němci, udělalo nám radost, že si pro Prahu vybrali českého skladatele," dodává David Mareček. Rok nato teď Mutterovou uslyší také Češi.