Přijel ze země, kde je kino stále takřka posvátnou institucí. A sám má na tom zásluhu. Nový ředitel UniFrance, tedy asociace podporující distribuci francouzských snímků v zahraničí, předevčírem zahájil jubilejní 20. ročník Festivalu francouzského filmu.

"UniFrance byla u počátku této přehlídky a v České republice díky ní vznikl velmi dobrý obraz francouzské kinematografie," říká Serge Toubiana v rozhovoru pro HN.

Narodil se ve stejném roce, kdy UniFrance vznikla. "Až budu napřesrok slavit sedmdesátiny, bude je se mnou slavit i UniFrance," směje se. Ale už předtím řídil dvě instituce, které měly zásadní vliv na moderní francouzskou kinematografii.

Od roku 1974 Toubiana působil ve vedení filmového časopisu Cahiers du Cinéma, na jehož stránkách se o dekádu dříve formovala francouzská nová vlna − díky tomu byl nejvlivnějším filmovým periodikem světa.

Donedávna pak Toubiana šéfoval Francouzské cinematéce. Právě do tohoto kina v padesátých a šedesátých letech chodili pozdější slavní novovlnní režiséři místo jediné filmové univerzity ve Francii, jejímž školometstvím pohrdali.

Dnes v cinematéce pracuje 220 zaměstnanců a už dávno není jen kinem. "Máme novou budovu, kterou navrhl Frank Gehry, jsou tam tři kinosály, knihovna, muzeum, restaurace, výstavní sál i dílny," přibližuje Toubiana podobu instituce, z níž prý učinil opak zaprášeného archivu. "Těší mě, že se mi ji podařilo omladit."

Poetika režisérů jako Arnaud Desplechin, jehož novinku Ismaelovi duchové letos Festival francouzského filmu uvádí, ale též Woody Allen či Steven Spielberg dle Toubiany za mnohé vděčí právě francouzské nové vlně. Přesněji tvorbě Francoise Truffauta. "Zemřel už před více než třiceti lety, ale v díle těchto autorů stále žije jeho schopnost filmově vyprávět o vlastních zážitcích z dětství," míní Toubiana.

Sám má na šíření Truffautova odkazu nezanedbatelný podíl. V roce 1992, kdy o něm točil film, Toubiana v archivu nalezl audionahrávky přelomového rozhovoru mladého kritika a začínajícího režiséra Truffauta s mistrem filmové zábavy Alfredem Hitchcockem. Knižní podoba tohoto dialogu tehdy v šedesátých letech představila podceňovaného Hitchcocka jako umělce. A z nahrávek předloni vznikl dokument Hitchcock/Truffaut, na němž se Toubiana scenáristicky podílel.

„Truffaut tehdy nejlépe pochopil Hitchcocka. Pochopil ho lépe než americká kritika a jeho kniha rozhovorů ukázala, že Hitchcock je velký tvůrce, že nejde jen o detektivky,“ hovoří Toubiana o tvůrci, s nímž se prvně setkal ve věku třiceti let, ale jehož filmy ho ovlivnily už během dospívání. „Je pro mě dodnes příkladem kritika, který tak miloval kinematografii, až začal sám tvořit filmová díla,“ dodává.

O podobný dialog mezi zábavou a uměním by se filmaři i kritici dle Toubiany měli snažit neustále. Spojovat "filmovou magii a speciální efekty známé od Melièse přes Disneyho až po Spielberga" s tou druhou, experimentálnější podobou kinematografie, v níž jde o "psaní pomocí světla", jak říká.

„Pokud bude existovat pouze lidová kinematografie pro široké publikum, velmi brzy se stane jalovou. A podobně se nezávislé či umělecké filmy mohou tou svojí nezávislostí zadusit,“ domnívá se Toubiana.

Jako příklad umělce, který filmové umění a průmysl umně spojil, uvádí právě Stevena Spielberga. „Naším úkolem je vytvářet mosty. Nejdůležitější je, co si odnese divák,“ poznamenává.

Z jakého kulturního zázemí Toubiana pochází, je zřejmé, když dojde řeč na velký spor, který se letos rozhořel na festivalu v Cannes ohledně filmů společnosti Netflix. Ta je po canneské premiéře odmítla pustit i do běžné distribuce ve francouzských kinech.

Zvedla se vlna nevole a není jasné, zda za podobných podmínek budou moci filmy Netflixu v Cannes soutěžit.

Toubianův nástupce v čele Francouzské cinematéky věc dokonce označil za ukázkový příklad amerického kulturního imperialismu.

„Rozvoj Netflixu či Amazonu jistě bude destabilizovat rozvoj kinematografie v tradičních kinosálech, ať už ve Francii či v celém světě,“ myslí si Serge Toubiana, který je velkým zastáncem tradičního promítání v kinech. „Kinematografii to bude bolet,“ dodává.