Filmové adaptace děl Williama Shakespeara se počítají dnes již na stovky - jedny se až pietně drží předlohy, jiné s ní nakládají velmi volně. Koho by ale napadlo udělat filmového hrdinu ze samotného autora všech těch předloh? Ten nápad se zrodil v hlavě amerického scenáristy Marka Normana. Šéfové produkční společnosti Miramax pak přizvali proslulého anglického dramatika Toma Stopparda, aby do scénáře vnesl své osobité umění historické mystifikace, které u nás známe například z jeho her Arkádie či Travestie. Společný scénář se stal předlohou snímku, který dosáhl značného diváckého úspěchu a posbíral po celém světě množství ocenění (včetně sedmi mediálně nadmíru propagovaných Oscarů). 

Normanův a Stoppardův příběh je zasazen do roku 1593, tedy tam, kde čtenář Hodkova románu (zmíněného výše) začínajícího dramatika opouští. Zatímco však náš znalec alžbětinského divadla do tohoto roku klade premiéru Richarda Třetího, angloamerický tandem sem zasadil (na rozdíl od množství shakespearovských badatelů) vznik slavné tragédie Romeo a Julie. Tak se to totiž hodilo do rozměru jejich vtipné a inteligentní romance, jež umně využívá toho, že o Shakespearovi víme dnes tak málo.

Náš přední znalec alžbětinského divadla Milan Lukeš vidí v Zamilovaném Shakespearovi triumf fikce. Soudí, že spletitosti filmového příběhu jsou "jen" do krajnosti vystupňovanou alžbětinskou a obecně renesanční literární zálibou v převlecích a maskách, v totožnosti předstírané a zakrývané. Se shakespearovskými fakty na pozadí hollywoodské fikce se zájemce může seznámit v Lukešově zasvěcené eseji, která doprovází knižní vydání scénáře Zamilovaného Shakespeara (do češtiny jej - podobně jako titulky k filmu - přeložila Anna Kareninová). Do zákulisí vzniku filmu dává nahlédnout Milica Pechánková. Doplněna fotografiemi je tak kniha práva názvu edice Fakta - fikce - film.

Zamilovaný Shakespeare. Fakta - fikce - film. Cinemax, Praha 1999. Váz., 158 stran, 189 Kč.