Proti nelegálnímu sdílení hudby a přepalování desek vystupoval zpěvák Dan Bárta od chvíle, co fenomén internetového pirátství nastartoval program Napster. Bártovi se ale v tomto prostředí daří přežívat i komerčně, ačkoliv s kapelou Illustratosphere a jazzovým triem Roberta Balzara provozuje hudbu, kterou by mohlo pirátství položit na lopatky.

“Každý nový protipirátský zákon nebo zákaz vede zase jen k dalšímu obcházení, neboť čím tlustší zákoník, tím hůře,” řekl Bárta v rozhovoru s HN.

HN: Před dvanácti lety jste se podílel na osvětové akci federace nahrávacího průmyslu jménem Kopírování zabíjí hudbu. Co se za tu dobu změnilo?

Na památné první album Illustratosphere tehdy Sony napasovalo software, který měl zamezovat natahování dat do počítače, nicméně to se ukázalo jako slepá ulička, poněvadž deska prakticky nehrála v počítačových mechanikách a spíš připomínala jakousi labutí píseň nosiče CD. Pod pirátskou vlajkou se nicméně šířil dojem, že hudba patří všem a že jde tudíž o protest vůči vysokým cenám desek, které krmí jedině vydavatelské společnosti. Většina muzikantů měla z celkového podílu jen okolo 20% zisku a zbytek šel vydavatelství.

HN: To je ale opravdu málo.

Tehdy ale studia ještě nebyla softwarová. Zařídit si nahrávací místnost s dobrým mixpultem a bednami vyšlo na desítky milionů korun a člověk si takové studio pronajímal za deset, dvanáct tisíc na den, přičemž editační možnosti tehdejších softwarů byly chabé: neexistovaly žádné Protools, Logic ani Cubase, a tudíž náklady na výrobu jedné desky - dokonce i bigbítové - se snadno vyšplhaly až na sedm set nebo osm set tisíc.

Takovými penězi žádný bežný muzikant nedisponoval, zainvestovat je proto musela vydavatelská společnost a když se nosič neprodal kvůli sdílení a tehdy hlavně přepalování, byl to průšvih. Z dnešního pohledu se zdá, že si vydavatelské společnosti bránily byznys, byť celý tenhle pirátský kšeft začal z trochu jánošíkovského pocitu, že chci-li si opatřit CD svých oblíbených interpretů nebo se nedejbože zorientovat v žánru, musel bych do toho vrazit desetitísce korun. A navíc, nosič se od vydavatele za zhruba polovinu své konečné ceny na krámě postupuje dále; distributor a prodejce, dokonce i prodavači také chtějí být z něčeho živi.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.