Mezi nejdůležitější protagonisty evropské avantgardy padesátých a šedesátých let minulého století patří bezesporu Yves Klein. Vídeňské muzeum moderního umění MUMOK ve spolupráci s pařížským Centre Pompidou nyní Kleinovi věnuje obsáhlou retrospektivu. Jméno Yves Klein je v první řadě spojeno s jeho modrými monochromiemi a s jeho patentem na barvu IKB (International Klein Blue).
Přestože Kleinova brzká smrt v roce 1962 dala umělcovi jen osm produktivních let, je jeho dílo mimořádně bohaté a nelze je redukovat jen na malířství, které sám považoval za "pouhý popel mého umění". Klein překročil hranice klasického výtvarného umění a šel přes skulptury až k performativnímu a konceptuálnímu umění.
Yves Klein používal barvy modrou, růžovou a zlatou a pracoval s těly, aby se přiblížil svému cíli "uvěznit neviditelné". Jako představitel avantgardy daleko předstihl mnoho současníků, když se zabýval pojmy imaterialita a prázdnost, které chtěl vysvětlit v akcích a manifestech. Spousta dnes známých akcí byla tehdy považována za provokaci, jako například výstava modrých monochromií stejného formátu v Miláně v roce 1957 nebo prezentace naprosto prázdné galerie "le Vide" o rok později. Klein nechtěl ale v první řadě provokovat, šlo mu spíše o zviditelnění vyvinuté spirituality pomocí komplexního uměleckého díla. Jako vášnivý vyznavač juda a člen mystického rosenkruciánského řádu se chtěl soustředit na vztah těla k duši. Vyjádření našel v používání lidských těl, která nazýval živými štětci a kterými rozrušil a občas i vyděsil současníky. Spojil tím vlastně tři elementy umění - lidské tělo (které namočil do barvy), samotné plátno (na kterém zůstaly otisky těl) a myšlení pozorovatelů (na kterém zanechal vždy svou stopu, i když to častokrát bylo "jen" znepokojení).
Jako první umělec uspěl Klein v inscenaci vlastního života coby uměleckého díla. Vlastní svatbu s umělkyní Rotraud Uecker inscenoval jako akci, která zbořila tehdejší hranice umění stejně, jako když za zlato prodával certifikovanou "nulovou senzibilitu" nebo když vystavoval lidem dokumenty, které z nich udělaly umělecké objekty. Když Yves Klein v roce 1962 zemřel na infarkt, velká část jeho díla nebyla ještě světem pochopená.
Vídeňské muzeum MUMOK pro tuto hommage nashromáždilo více než 120 maleb, skulptur, manifestů a kreseb, mezi nimi i 71 hlavních děl z veřejných i soukromých sbírek z Francie, Spojených států a Japonska. Exkluzivně pro výstavu bylo kromě toho vytvořeno dvanáct dokumentárních filmů, které vysvětlují, jak ohromný vliv měl Yves Klein na následující generace umělců.
Výstava potrvá do 3. června. Otevřeno denně 10 - 18, čtvrtek do 21 h.
MUMOK, Museumsplatz 1, Vídeň, tel.: +43-1-525 00-1400
www.mumok.at
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist