"Chci dělat totálně věrohodné fotografie, takové, které dosud neexistovaly, snímky, které tak věrně zobrazují život, že jsou samotným životem. Chci, aby mé fotografie byly jednoduché a komplexní zároveň, aby tak šokovaly a ohromovaly. Musím toho dosáhnout, aby fotografie mohla být považována za uměleckou formu," zapsal si 14. března 1934 do svého diáře ruský výtvarník Alexandr Rodčenko (1891 - 1956).
Že se mu tohoto smělého cíle podařilo dosáhnout, dokazuje současná výstava v londýnské galerii Hayward. Představuje přes sto Rodčenkových snímků a fotomontáží, ale také jeho plakáty a grafické návrhy. Nabízí tak pohled na umělcův vývoj v tvorbě s pro něj novým médiem.
Fotografovat totiž začal až na počátku dvacátých let minulého století, ale hned přišel s revolučními a neobvyklými postupy, novým tvaroslovím, nezvyklým využíváním perspektivy i uplatňováním principů konstruktivismu.
Již předtím však dosáhl tento žák umělecké školy v Kazani mezinárodního věhlasu jako malíř a sochař. V roce 1915 přešel pod vlivem Kazimíra Maleviče k suprematismu a stal se vůdcem skupiny nefigurativistů. O čtyři roky později se podílel na X. státní výstavě v Moskvě, kde představil Černé formy na černém pozadí. Rodčenko se dal zcela do služeb bolševické revoluce. Ta jej však nakonec odvrhla a v roce 1931 byl dokonce vyloučen z fotografické sekce umělecké skupiny Okťabr.
Na výstavě můžeme obdivovat jeho záběry moskevských ulic, nezvyklé pohledy na architekturu i třeba záběry z cirkusů. Nechybí ani jeho věhlasný portrét mladičké Rusky z roku 1930 nazvaný Pionýrka či stylizovaná "diagonální" fotografie Dívka s Leicou (1934).
Při prohlížení jeho snímků sportovců - s důrazem na kulturu těla - či vojáků Rudé armády si nemůžeme nevzpomenout na obdobné záběry Leni Riefenstahl... Vytvořil však také řadu skvělých portrétů, například spisovatele a přítele Vladimíra Majakovského či své ženy, výtvarnice Varvary Stěpanové.
Její práce mohli lidé v Londýně obdivovat před osmi lety, kdy Royal Academy of Arts uspořádala výstavu Amazonky avantgardy věnované ruským výtvarnicím z počátku 20. století.
Stejná instituce připomíná ruské umění i dnes v podobě expozice nazvané Z Ruska, které se dostalo ještě před jejím zahájením nebývalé publicity. Ne však pro samotnou kvalitu vystavených prací, ale kvůli sporům o to, zda petrohradské a moskevské galerie zapůjčí do Londýna svá díla. Zapůjčitelé měli původně obavy, že by díla mohla být v Londýně zabavena ve prospěch původních majitelů.
Rodčenkova výstava v Hayward Gallery proto zůstala neoprávněně v jejím stínu. Expozice Z Ruska nabízí "jen" výběr zejména toho, co obdivovali moskevští obchodníci a velcí milovníci umění Sergej Ščukin a Ivan Morozov, kteří sbírali i francouzské impresionisty a postimpresionisty. Výstava Rodčenkových prací naopak představuje jeho fotografické dílo v celistvosti, a tak umožňuje sledovat veškeré peripetie jeho uměleckého vývoje.
Alexandr Rodčenko: Revoluce ve fotografii, Hayward Gallery, Londýn. Do 27. dubna.
Fotogalerie



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist