KDO JE PETER GREENAWAY:

Rembrandtova Noční hlídkaGreenaway je jedním z nejexcentričtějších britských režisérů. Původně studoval malířství, filmy začal natáčet v roce 1966. Zabývá se filmem a výtvarným uměním v mnoha směrech včetně snímků experimentálních a knižních ilustrací. Byl rovněž kurátorem výstav a psal pro divadlo i operu.

Jeho "excentričnost" především značí posedlost filmem jako formou. Obrazová dokonalost, strhující výtvarné provedení a inspirace slavnými malířskými mistry jsou automatickou složkou jeho filmových děl. Stejně jako časté kruté, krvavé a sexuální příběhy. Když Peter Greenaway ve svých šestnácti letech uviděl Bergmanovu Sedmou pečeť rozhodl se, že se stane filmařem. Vedle Bergmana, Antonianiho, Godarda a Pasoliniho je také ovlivněn Alainem Resnaisem.

Pokud vás zajímá Greenawayův filmařský vzor:

Nejvíce ho vystihují jeho vlastní slova: „Jestliže chcete vyprávět příběhy, staňte se spisovatelem, ne filmařem. Diváci si pamatují prostředí, herecké výkony, atmosféru, ne však příběh. Jsem přesvědčen, že filmová tvorba je mnohem zajímavější v oblastech, které nejsou v první řadě narativní.“

Jeho díla jsou pravidelně zařazována do soutěží prestižních filmových festivalů v Cannes, Benátkách nebo Berlíně. Jeho první celovečerní hraný film Umělcova smlouva, dokončený v roce 1982, mu přinesl velký mezinárodní ohlas kritiků. Ve snímku Topení po číslech (1988) jsou v každém záběru originálně ukryté číslice od jedné do sta.

Jeho zatím největším úspěchem je film Kuchař, loděj, jeho žena a její milenec (1989). Příběh o sexu, touze, obžerství, vraždě a pomstě se odehrává v luxusní restauraci, kam dochází bohatý gangster Albert se svou manželkou Georginou a se svou suitou. Žena si zde pod tajným patronátem šéfkuchaře Richarda najde milence, na kterého však Albert brzy přijde. Filmové dílo pobuřuje svou krvavou zápletkou, uchvacuje filmovou řečí, výtvarným provedením a hudbou Michala Nymana. Snímek Rembrandtova Noční hlídka je prvním celovečerním filmem, který natočil od roku 1999.

VÍCE O REMBRANDTOVĚ NOČNÍ HLÍDCE:

Příběh začíná v roce 1642, kdy je Rembrandt van Rijn už jedním z předních evropských malířů. Okolo zuří válka, ale jemu se daří velmi dobře. Jeho žena Saskie a jeho agent ho přesvědčí, aby portrétoval skupinu amsterodamských měšťanů, kteří vytvořili jakousi polovojenskou milici. Malíři se to příliš nezamlouvá, a když odhalí, že se za společenstvím skrývají úklady, vražda a pokrytectví, rozhodne se do obrazu ukrýt pravdu. Vykreslí proto své chlebodárce tak, jak si podle něj zaslouží.

Zatím dostupná hodnocení silně kolísají podle hodnotícího. Přílišná "uměleckost" a intelektuálnost jedny uspává. Naopak příznivci Greenawayova díla takéž poukazují na některé nudné pasáže, ale jedním dechem vyzdvihují opět tradičně filmařsky skvělé scény, brutální naturalističnost a vynikající hudbu. Uvidíme, co na to Petr Fischer, který dnes navštíví novinářskou projekci. Pokusíme se co nejrychleji aktualizovat.

NOVĚ KRÁTKÁ RECENZE PETRA FISCHERA:

Greenaway se Rembrandtově Noční hlídce pokouší téměř o nemožné. Snaží se rozpohybovat slavný obraz, vyčíst z něj dávný vzkaz a příběh, a tím oživit nejen Rembrandtovo dílo, nýbrž i jeho dobu a osobnost malíře.

Řečeno slovy, která ve filmu také padnou: "Kontext, kontext, kontext...", souvislosti, na nichž nejvíc záleží, bez nich nepochopíme nic, ani krásu děl v muzeu. Celé vypravění, několik lidských dramat, se skrývá v jediném "okně" záběru, na zdánlivě statickém plátně, které Greenaway filmovými prostředky uvádí do pohybu.

Způsob, jakým to režisér provádí, je tradičně rafinovaný, mnohavrstevný. Hlavní drama – Rembrandtova malířská vzpoura proti "mravům" měšťanské společnosti - se rozkrývá v narážkách; jednotlivá témata se vplétají do sebe a postupně se osvětlují navzájem. Osobní Rembradtovy trable se míchají s filozofickými úvahami o smyslu malby, touha po penězích splývá s vášnivými výbuchy lásky, čistým sexem a kriminální stopou. A to vše probíhá v opulentních obrazových kulisách, které Greenaway - méně už mnozí přejedení diváci - tolik miluje.

Greenaway zkouší naše vidění rozšiřovat, dodává mu kontext. Ale ani po zhlédnutí jeho filmu není jasné, zda to nese plody. Nejen proto, že formálně - stylově z pohledu předchozího díla Greenawaye - film nepřináší nic nového. Námitka je vážnější. Míří na srdce. Na kontext. Co když ho krása, aby se zjevila, někdy ani nepotřebuje?

DALŠÍ INFO:

Originální název zní přeci jen (tradičně) originálněji: Nightwatching

Velká Británie/Německo/Francie/Polsko, 2007, 125 min.