KDO JE PETER GREENAWAY:
Greenaway je jedním z nejexcentričtějších britských režisérů. Původně studoval malířství, filmy začal natáčet v roce 1966. Zabývá se filmem a výtvarným uměním v mnoha směrech včetně snímků experimentálních a knižních ilustrací. Byl rovněž kurátorem výstav a psal pro divadlo i operu.
Jeho "excentričnost" především značí posedlost filmem jako formou. Obrazová dokonalost, strhující výtvarné provedení a inspirace slavnými malířskými mistry jsou automatickou složkou jeho filmových děl. Stejně jako časté kruté, krvavé a sexuální příběhy. Když Peter Greenaway ve svých šestnácti letech uviděl Bergmanovu Sedmou pečeť rozhodl se, že se stane filmařem. Vedle Bergmana, Antonianiho, Godarda a Pasoliniho je také ovlivněn Alainem Resnaisem.
Nejvíce ho vystihují jeho vlastní slova: „Jestliže chcete vyprávět příběhy, staňte se spisovatelem, ne filmařem. Diváci si pamatují prostředí, herecké výkony, atmosféru, ne však příběh. Jsem přesvědčen, že filmová tvorba je mnohem zajímavější v oblastech, které nejsou v první řadě narativní.“
Jeho díla jsou pravidelně zařazována do soutěží prestižních filmových festivalů v Cannes, Benátkách nebo Berlíně. Jeho první celovečerní hraný film Umělcova smlouva, dokončený v roce 1982, mu přinesl velký mezinárodní ohlas kritiků. Ve snímku Topení po číslech (1988) jsou v každém záběru originálně ukryté číslice od jedné do sta.
Jeho zatím největším úspěchem je film Kuchař, loděj, jeho žena a její milenec (1989). Příběh o sexu, touze, obžerství, vraždě a pomstě se odehrává v luxusní restauraci, kam dochází bohatý gangster Albert se svou manželkou Georginou a se svou suitou. Žena si zde pod tajným patronátem šéfkuchaře Richarda najde milence, na kterého však Albert brzy přijde. Filmové dílo pobuřuje svou krvavou zápletkou, uchvacuje filmovou řečí, výtvarným provedením a hudbou Michala Nymana. Snímek Rembrandtova Noční hlídka je prvním celovečerním filmem, který natočil od roku 1999.
VÍCE O REMBRANDTOVĚ NOČNÍ HLÍDCE:
Příběh začíná v roce 1642, kdy je Rembrandt van Rijn už jedním z předních evropských malířů. Okolo zuří válka, ale jemu se daří velmi dobře. Jeho žena Saskie a jeho agent ho přesvědčí, aby portrétoval skupinu amsterodamských měšťanů, kteří vytvořili jakousi polovojenskou milici. Malíři se to příliš nezamlouvá, a když odhalí, že se za společenstvím skrývají úklady, vražda a pokrytectví, rozhodne se do obrazu ukrýt pravdu. Vykreslí proto své chlebodárce tak, jak si podle něj zaslouží.
Zatím dostupná hodnocení silně kolísají podle hodnotícího. Přílišná "uměleckost" a intelektuálnost jedny uspává. Naopak příznivci Greenawayova díla takéž poukazují na některé nudné pasáže, ale jedním dechem vyzdvihují opět tradičně filmařsky skvělé scény, brutální naturalističnost a vynikající hudbu. Uvidíme, co na to Petr Fischer, který dnes navštíví novinářskou projekci. Pokusíme se co nejrychleji aktualizovat.
NOVĚ KRÁTKÁ RECENZE PETRA FISCHERA:
Greenaway se Rembrandtově Noční hlídce pokouší téměř o nemožné. Snaží se rozpohybovat slavný obraz, vyčíst z něj dávný vzkaz a příběh, a tím oživit nejen Rembrandtovo dílo, nýbrž i jeho dobu a osobnost malíře.
Řečeno slovy, která ve filmu také padnou: "Kontext, kontext, kontext...", souvislosti, na nichž nejvíc záleží, bez nich nepochopíme nic, ani krásu děl v muzeu. Celé vypravění, několik lidských dramat, se skrývá v jediném "okně" záběru, na zdánlivě statickém plátně, které Greenaway filmovými prostředky uvádí do pohybu.
Způsob, jakým to režisér provádí, je tradičně rafinovaný, mnohavrstevný. Hlavní drama – Rembrandtova malířská vzpoura proti "mravům" měšťanské společnosti - se rozkrývá v narážkách; jednotlivá témata se vplétají do sebe a postupně se osvětlují navzájem. Osobní Rembradtovy trable se míchají s filozofickými úvahami o smyslu malby, touha po penězích splývá s vášnivými výbuchy lásky, čistým sexem a kriminální stopou. A to vše probíhá v opulentních obrazových kulisách, které Greenaway - méně už mnozí přejedení diváci - tolik miluje.
Greenaway zkouší naše vidění rozšiřovat, dodává mu kontext. Ale ani po zhlédnutí jeho filmu není jasné, zda to nese plody. Nejen proto, že formálně - stylově z pohledu předchozího díla Greenawaye - film nepřináší nic nového. Námitka je vážnější. Míří na srdce. Na kontext. Co když ho krása, aby se zjevila, někdy ani nepotřebuje?
DALŠÍ INFO:
Originální název zní přeci jen (tradičně) originálněji: Nightwatching
Velká Británie/Německo/Francie/Polsko, 2007, 125 min.
Režie: Peter Greenaway
Hrají: Martin Freeman, Emily Holmes, Nathalie Press, Jodhi May ad.
Poslední lístky na dnešní večer jsou stále k dostání.
TRAILER:
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist