CIRKUS HAVEL aneb My všichni jsme Láďa21. a 22. 11.2008 bude mít v divadle Archa svou pražskou premiéru představení brněnského Divadla Husa na provázku CIRKUS HAVEL. Slavný český dramatik, jehož poslední hru Odcházení po mnohých peripetiích uvedlo právě Divadlo Archa, dal Huse na Provázku exkluzivní souhlas k vytvoření scénické montáže ze svých textů a dokonce k výslednému dílu dopsal finále speciálně pro provázkovskou inscenaci. Touto „havlovskou inventurou“ chce divadlo přenést klasika z polic knihoven zpátky do našeho světa.

Spoluprací režiséra Vladimíra Morávka a dramaturga Petra Oslzlého vznikl scénář, v němž se cituje z Havlových dramatických i jiných textů - např. z Rodinného večera, Ztížené možnosti soustředění, Zahradní slavnosti, Vernisáže, Motýla na anténě, Audience ad.. Ale také Dopisů Olze, rozhovorů s Karlem Hvížďalou Prosím stručně a ve druhé půli se objeví podstatná část z poslední autorovy hry Odcházení. Nejde však o nahodilý sumář, nýbrž o důkladně komponovaný celek, v němž se často jednotlivé útržky z her, jejich postavy, situace dostávají v novém kontextu do nečekaného světla, často i protichůdného původnímu vyznění.

Úryvky Havlových textů, které tvoří hlavní linku příběhu o selhání, naději, pravdě a lásce v Čechách, se potkávají s útržky z románu úspěšného polského prozaika a novináře Mariusze Szczygila Gottland, jež pomáhají v jakési dokumentární rovině dokreslit absurditu, perverzi a schizofrenii doby normalizace - ale i let docela nedávných.

Příběh muže, intelektuála, umělce - jehož v inscenaci hrají tři různí herci (Petr Jeništa, Robert Mikluš a Jiří Hajdyla) - se prolíná s historickými událostmi a společenskými změnami v naší zemi od konce šedesátých let až do současnosti. Zápasem hlavního hrdiny o svou duši“, celistvost, čest, svědomí odkazuje příběh k faustovskému tématu. Zároveň lze dešifrovat literární přesahy směrem k Shakespearovu Králi Learovi, Čechovovu Višňovému sadu, Komenského Labyrintu světa… nebo Beckettovu Čekání na Godota.

TEXT POKRAČUJE POD GALERIÍ

Podstatnou součástí inscenace je hudba, dílem od Daniela Fikejze, dílem složená z dobových šlágrů, interpretovaných skupinou Meteor z Prahy, s níž si do Cirkusu Havel přijdou zazpívat i Karel Gott, Marta Kubišová, Hana Zagorová, Karel Kryl a bůhvíkdo ještě. A jednou přeletí i Včelka Mája...

Vše vytváří divokou groteskní férii, v níž se skloňují v několika pádech slova Člověk, Ďábel, Bůh, Láska a Naděje, Čech a Nekonečno. Jde přitom nejen o drama existenciální, nýbrž i zábavné - třebaže úsměv poměrně často tuhne na rtech. Je to ze všeho nejvíc divadlo neklidu, ironická psychoanalýza naší společnosti. A ovšem také varování. Ne všemu se nejspíš bude dát úplně rozumět, leccos leckoho nejspíše popudí - ale snad i rozesměje. Protože legrace je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak sdělovat vážné věci. Řekl nám Václav Havel....

Konkrétně v rozhovoru v Lidových novinách 11. října 2008: "Divadlo Husa na provázku chystá představení s názvem Cirkus Havel. Byl jsem na zkoušce a myslím, že to bude docela zajímavé. Je to pásmo složené z rozmanitých mých textů, ale celek jsem vnímal spíš jako svědectví o našich novodobých dějinách. Jako by ty texty, i to, co vypovídají o době svého vzniku, vhodil Vladimír Morávek do hmoždíře, rozdrtil a vysypal na nás. A ono nám to možná řekne o nás samých víc, než jsme tušili..."

Vladimír Morávek, který je v divadelních kruzích pověstný svým perfekcionismem, představení po několika reprízách výrazně přepracoval.

Inscenace je druhou částí projektu nazvaného Perverze v Čechách, který se zabývá českou identitou. Projekt, který odstartovala loňská divadelní adaptace Formanových Lásek jedné plavovlásky, bude dle neověřených informací pokračovat adaptací některého z děl Milana Kundery.

CIRKUS HAVEL aneb My všichni jsme Láďa: http://www.provazek.cz