Mnozí z účastníků veletrhu předpovídají, že ekonomická krize bude mít na tento sektor katastrofální dopady. "Nelze popřít, že že ekonomická recese své dopady mít bude. Kvůli krizi již odmítly letos účast některé zahraniční galerie," přiznává ředitelka ARCO Lourdes Fernándezová.

"Prodej nebude na úrovni minulých let, nebude však špatný. Snažíme se přesvědčit lidi, že umění je velmi důležité, dokonce i v době krize, a že je nadále dobrou investicí," dodává.

Krize je tady, to je nepochybné, připouští Fiona Liewehrová, ředitelka galerie Georg Kargl Fine Arts ve Vídni. "Dříve lidé kupovali rychle a teprve potom uvažovali. Dnes si dávají na čas."

Raději koupit obraz než spekulovat na burze

Daniele Pescali z londýnské galerie Imago Art, jež se specializuje na italská díla, připouští, že v posledních šesti měsících ceny klesly o 15 až 20 procent. "Je to však nadále dobrá investice, lepší než nemovitosti nebo burza," ujišťuje.

Ceny obrazů vystavených v jeho stánku se pohybují od 5000 do 2,5 milionu eur (140.000 až 70 milionů Kč). To se zdaleka nepřibližuje rekordu dosaženému na veletrhu v minulosti, kdy byl prodán Francis Bacon za 13,5 milionu eur (578 milionů Kč).

Veletrh, který je jedním z hlavních dostaveníček sektoru v Evropě, v posledních letech prožíval silnou expanzi, zvláště díky sílícímu přílivu umělců a kupců z nových průmyslových zemí.

Loni veletrh navštívilo rekordních 200 tisíc návštěvníků a prodej byl jako jiná léta. Letos však počet účastníků výrazně poklesl. Na ARCO přijelo 238 galerií z 32 zemí, o 57 méně než loni.

Čtěte také

Evropa se hrouží do krize a galerie mají čím dál tím větší problémy s prodejem. Ve Španělsku vláda očekává, že letos hrubý domácí produkt poklesne o 1,6 procenta, zejména kvůli krizi ve stavebnictví a v obchodu s nemovitostmi. Za těchto okolností sází veletrh stále více na nové ekonomiky, které jsou zřejmě současné krize nejvíce ušetřeny.

Indické umění má budoucnost

Ročník 2009 vyhradil čestné místo Indii zastoupené 13 galeriemi a 50 umělci. Díky rostoucímu počtu soukromých sběratelů v této zemi, jejíž ekonomika stále silně roste (letos podle Mezinárodního měnového fondu plus 5,1 procenta), a díky umělcům, jejichž díla jsou stále více ceněna, je indický trh podle znalců pro umění 21. století jedním z nejslibnějších.

Pokud jde o umělce, pak někteří z nich, například britská výtvarnice Jodie Careyová, soudí, že ekonomická krize může vytvořit dobrou příležitost pro mladé.

"Galerie mají zájem o levnější díla a to je příležitost pro nové generace," vysvětlila sedmadvacetiletá umělkyně ve španělském deník Público.