Třetí pokračování projektu Cesta za Rusalkou, plovoucí verze inscenace bratří Formanů, která měla na jaře premiéru v Divadle na provázku, se zabydlelo na palubě lodi Tajemství a šíří kolem sebe silně rozpínavou divadelní magii. Rusalka měla premiéru v úterý a hraje se do této soboty.

Hypnotické kouzlo divadla

Vstup si sice musíme "zasloužit" víc než kdy jindy - čekáním na vyprahlém břehu a sestupem po hodně krkolomných schůdcích, ale ty nás už konečně dovedou za ubohou Rusalkou bledou do světa hravé nadsázky i tísnivé symbolistní vize. Přecházíme přes železné rošty, pod nimiž šplouchá voda, uličkou mezi šatnami-maringotkami, za jejichž skly nás pronásledují divoké oči hereček v kostýmech lesních žen. Paluba ponořená v mlžném oparu je "zarostlá" stejně jako alžbětinská scéna Provázku secesně kroucenými řezbami listoví i autentickými větvemi. Pomalu podléháme hypnotickému kouzlu divadla, které proměňuje holešovickou budovu Lighthouse v podivný futuristický maják a posléze řadu topolů na břehu v hluboký les nebo třeba Böcklinovo symbolistní plátno Ostrov mrtvých.

Otevřenost míjející krajiny, městské kulisy a hvězdy nad hlavou zážitek z inscenace násobí. Jako by se umělý svět divadelní iluze zvětšil o ten autentický a vzal ho do hry. I proto se možná zdá, že tahle verze Rusalky pracuje se snovými, jakoby z podvědomí se vynořujícími obrazy ještě volněji než ta brněnská, která nás pečlivěji prováděla dějem. O to silněji si můžeme uvědomovat abstraktní významy a symbolické souvislosti příběhu.

Z Rusalčího světa mezi lidi

Rusalku lze sledovat nejen jako pohádku, kterou známe z dětství, ale především jako obraz odvěké touhy člověka po čisté, absolutní lásce, která je nad lidské síly a může se naplnit jedině v okamžiku smrti. Přijde na to, kam nás vlastní asociace zavedou. Taky to všechno můžeme pozorovat jen s otevřenými ústy jako potápějící se myslivci podvodní reje lesních žen. I tímto legračním obrazem, který se brzy po začátku zjeví za zdviženou oponkou, vymezují Formani oba světy: ten lidský - jakoby namyšlený, neohrabaný a směšný, a křehký "rusalčí", osvobozený od trapných vášní i všeho společensky pomíjivého a přirozeně splývající s přírodou jako vodníkův vzdouvající se plášť na kapitánském můstku. Přestoupit z jednoho světa do druhého beztrestně nelze, což je další téma, které formanovská inscenace čistými divadelními tahy vysvobodila z romantických závojů Kvapilova libreta.

Také o operu ve smyslu hudebního zážitku jde na lodi ještě méně než na Provázku. Herci se méně "snaží" zpívat, vypomáhají si občas deklamací a vůbec od začátku dávají najevo, že operní zpěv vlastně hrají, stejně jako víly, ježibabu nebo vodníka. Ostatně úprava Marko Ivanoviče, který je dirigentem výborného malého orchestru, je dobrovolně a s velkou empatií podřízená divadelnímu tvaru. Ozvučení připomíná nahrávky na starých deskách. Pokud tuto licenci přijmeme, můžeme si Dvořákovy silné melodické linky v souvislosti s nádherným příběhem a scénickými obrazy opravdu užít.

Některé momenty inscenace jsou nezapomenutelné. Čarování Ježibaby a Rusalčinu proměnu v člověka doprovází tísnivý rachot a zavalující pohyb obloukovité střechy lodi. Při osudovém dovršení změny navíc podjíždí loď ještě mostní oblouk a pocit vstupu do jiného světa se tak ještě zesiluje. V té chvíli loď také vplouvá z přírody do městské zástavby a kulisa města tak přirozeně splývá se společenským kvasem na zámku. Ve scéně v bažinách svítí v pozadí rudě traťové semafory jako ďáblovy oči... Člověk nemusí být zrovna vědma, aby si troufnul téhle Rusalce prorokovat hodně dlouhý život.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist