Funkoví věrozvěsti J.A.R. slaví dvacet let své existence vydáním dvojalba s názvem 1989-2009. Prvním diskem je DVD se záznamem loňského koncertu v pražské Lucerně, veškerými klipy kapely a dvouhodinovým retrospektivním dokumentem. Druhé je CD s výběrem toho nejlepšího z šesti řadových desek J.A.R. a studiovou novinkou Ples es.
Ne náhodou mívají Roman Holý a jeho band Lucernu vyprodanou, jak potvrdili i toto úterý, tedy 17. listopadu, v den dvacátého výročí symbolického založení kapely - spousta posluchačů proto pojímá toto datum i jako každoroční svátek funku a čirého muzikantství.
Znalec možná zaregistruje na záznamu loňského vystoupení slabou nervozitu z kamer a tíhy očekávání, i tak jsou ale hudební výkony heroické.
Každý muzikant v desetičlenném kolosu J.A.R. je totiž výraznou osobností tuzemské scény sám o sobě, ať je to zpěvák Dan Bárta, saxofonista František Kop, kapelník Roman Holý... nebo kdokoli z ostatních.
Tím spíš je pozoruhodné, že skupina drží v nezměněné sestavě tak dlouho pohromadě a v tříletých cyklech vydává nová alba. Přitom ani jednou nezklamala - a přinejmenším deska Homo Fonkianz patří mezi milníky české hudební scény.
Svérázný dokument poodhalující zákulisí toho všeho je odpovědí na otázku, jak je to možné. J.A.R. si dokážou naplno užívat života a ostrý humor je jejich markou. "Jsme nesmyslná skupina lidí, kteří tvoří smysluplnou hudbu. Prostě něco mezi U2 a Nerezem," poodhaluje v záchvatu smíchu vlasatý kapelník v cigaretovém oparu uprostřed jakési šatny.
Jak ale dokazují následné ukázky z koncertů, požívání a užívání čehokoli předváděnou muziku nelikviduje, spíš naopak. Profily muzikantů a záběry z prokouřených šaten odkrývají pozadí, gros je ale samozřejmě v jejich hudební zdatnosti a nadhledu.
Sledujeme-li záběry z natáčení desek nebo z koncertů, cítíme, jak z nich (a jimi) muzika teče. Jak spolu dokážou nejen souznít, ale i reagovat na vzájemné improvizační impulzy.
Včetně jednoho z nejšpičkovějších českých zpěváků Dana Bárty, který v kapele tak jako všichni "jen" slouží kolektivu (v jednom z rozhovorů podotýká, že s žádnou skupinou lidí včetně své rodiny nevydržel tak dlouho).
Kompilační CD letmo mapuje diskografii J.A.R. od přidrzlých počátků v euforických dobách až po dnešní orchestr svěžích čtyřicátníků. Je z něj patrné, že Roman Holý nezužitkuje v J.A.R. jen svou lásku k pulzujícímu funku, ale také k zatěžkanému undergroundu, jemuž je nejblíž nedávné album Armáda špásu.
Zásadním druhem je mu autor textů Ota Klempíř aneb "Vlajková fregatka bahna posledního desetiletí". Tolik netradičních slovních vazeb jako on zvládne z českých textařů vytvořit snad leda Robert Nebřenský z někdejší Vltavy (ne náhodou jsou oba zaměstnanci reklamních agentur).
Dobrá polovina muzikantů v J.A.R. pochází z jazzové scény, kytarista Mirek Chyška vždy tíhnul k silové rockové hře, Dan Bárta k vokálnímu kouzlení bez hranic a dekadentní Michal "V" Viktořík k totálnímu popření všeho rapem z planety "mistrů mentální akrobacie".
Takovou esenci nikdo jiný v tuzemsku nenabízí a je víc než pravděpodobné, že J.A.R. ještě neřekli poslední slovo. Třítisícové publikum v úterý v Lucerně, složené převážně z mladších lidí, je ostatně potvrzením domněnky, kterou na konci dokumentu vyslovil fenomenální bubeník Bady Zbořil - J.A.R. jsou i po dvaceti letech moderní kapelou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist