V pražské Nové síni skončila dnes předčasně výstava obrazů výtvarníka Romana Franty. Vzbudila totiž pohoršení Řádu sv. Voršily, který je majitelem budovy. Manažerka galerie Markéta Poláková uvedla, že výtvarník si dnes po poledni svá díla v klidu svěsil a odvezl.

Deník MF DNES tento týden napsal, že voršilkám na obrazech vadila nahá těla. Požadovaly rovněž, aby byl z budovy odstraněn poutač s ženským aktem. Ředitel galerie Josef Achrer poté přelepil na dvou obrazech genitálie zobrazených žen černými samolepkami. Podle Polákové žádný z nich nebyl poškozen.

"Snad jsou na jednom zbytky lepidla, ale to půjde odstranit. Obrazy jsem odvezl, škoda, že zástupce výstavní síně nepochopil, že na nich zkrátka ty černé puntíky nechci mít," řekl Franta. Bude pochopitelně žádat zpět zbytek financí za pronájem. Jak však uvedl, problém s tím nemá. "Ozvaly se mi už jiné galerie, které můj cyklus vystaví," dodal.

Výstava nazvaná B. B.(K)NOW byla otevřena začátkem roku a měla trvat do 24. ledna. "Během devíti dnů na ni chodily v průměru dvě až tři desítky návštěvníků denně," uvedla Poláková.

Objektem Frantových obrazů je i brouk Pytlík, který většinou ve společnosti ženských aktů glosuje českou společnost posledních dvaceti let. Malíř podle zástupců Nové síně nepřistoupil ani na nabídku, aby kontroverzní díla vyměnil za nějaká slušnější, protože žádná taková prý teď nemá a ani by je měnit nechtěl.

Sedmačtyřicetiletý Roman Franta vstoupil na výtvarnou scénu v 90. letech. Začal se prezentovat nejen v Česku, ale také v USA, Británii, Německu a Norsku. Je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze, dva roky studoval v institutu umění v San Francisku.

Od roku 2008 je docentem na Akademii výtvarných umění v Praze. Častým motivem jeho obrazů je brouk, ovšem nezobrazuje brouka jednotlivého, ale vždy celé společenství, jakési skrumáže utříděné podle určitých pravidel. Využívá přitom různosti zbarvení a variací těl brouků, například teček a pruhů.