V nové inscenaci Mozartovy opery Cosi fan tutte, uváděné na scéně pražského Stavovského divadla, převažuje hudba nad příběhem.
Mladý dirigent Robert Jindra, který se jinak právě ujímá funkce šéfa opery v Ostravě, donutil hrát orchestr pražského Národního divadla při sobotní premiéře přesně a živě, takže po hudební stránce víc než tříhodinové představení není vůbec nudné. A v Jindrových pěveckých vrstevnících má kompozičně geniální dílo vynikající představitele.
Režie Martina Čičváka zůstala však na půli cesty, je v ní málo opravdové psychologie - ukazuje se to zejména v matném závěru, který nepřináší pravé rozuzlení, poučení ani katarzi. Dva mladíci zkoušejí v převleku věrnost svých snoubenek a překvapeně zjišťují, každý u té druhé, že se na ně nedá spolehnout.
Pointa není ani veselá, ani povzbuzující
Mozartovu rokokovou hříčku lze na jevišti hrát buď moralistně, nebo frivolně. Ve Stavovském divadle se plně neuplatní ani jedno z pojetí a na konci se podle propletených rukou zdá, že čtveřice po nepříliš šťastném experimentu nejspíš skončí bez odpuštění a opravdového usmíření v promiskuitě. Pointa tak není ani veselá, ani povzbuzující.
Sopranistky Marie Fajtová a Kateřina Kněžíková a barytonista Adam Plachetka ve svých pěvecky i herecky velmi dobře zvládnutých rolích ovšem opět upozornili, že jsou v nastupující pěvecké generaci - zatím především v oboru starší hudby - těmi nejlepšími: mohou se totiž směle měřit s mezinárodním sólistickým standardem.
Estonská mezzosopranistka Annely Peebo mezi ně zapadla velmi dobře, přiměřeně se dařilo i tenoristovi Jaroslavu Březinovi.
Stuartovna na Vinohradech: Velké drama ponížené banalitou současné politiky nefunguje - čtěte ZDE
Proč režiséry neláká šéfovat činohru Národního divadla? - čtěte ZDE
Hlavním hybatelem děje je Don Alfonso, výherce sázky. Nenápadnou hvězdou večera byl v této roli slovenský basista Peter Mikuláš, mnohem starší než ostatní, který opět překvapil svou flexibilitou. Je
totiž schopen - a pražské publikum ho tak velmi dobře zná - jak vynikající interpretace koncertních partů v kantátách a písních, tak ztvárnění velkých dramatických operních postav. Tentokrát však s rolí omládl a s potěšením, přirozeně a bez přehrávání intrikoval.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist