Soldier of Love
Sony BMG Entertainment, 2010
Ke konci roku 1983 se zdálo, že je na anglické scéně na spadnutí nová fúze rocku a jazzu. Nazíráno z dnešního hlediska, většina z kapel, které tento jev signalizovaly, byla tak obskurní, že se nakonec žádná významnější fúze nekonala.
Přesto však se v té době objevila v Londýně modelka a zpěvačka, napůl Nigerijka, napůl Angličanka, která se na pomezí popu a jazzu pevně usadila a našla si i řadu následovnic. Měli bychom si být ale vědomi toho, že pod jejím jménem Sade se neskrývá jen jeden z nejsvéráznějších hlasů popu, nýbrž i její tříčlenná doprovodná skupina.
Hypnoticky temné vášně
Album Diamond Life, jímž Sade v půlce následujícího roku debutovala, patří k nejúspěšnějším deskám osmdesátých let. Dodnes uchvacuje svou elegancí, stylizovaným rhythm-and-bluesovým projevem z mondénního jazz klubu hluboko po půlnoci a zpěvaččiným neobvykle temným sexy altem.
Po třech deskách Sade zpomalili tempo a další kolekce nového materiálu vydávají v neobvykle dlouhých intervalech - jednu desku za deset let. Ohlas alb z let 1990 a 2000 ukázal, že to není špatná strategie, protože se do hodiny hudby vměstná jen to nejlepší z nejlepšího, co za desetiletí vznikne.
Jde to ovšem jenom za předpokladu, že umělec má na svém kontě celkem padesát milionů prodaných desek a má tedy z čeho žít.
Cullumovi není žádný žánr svatý, "překopal" i hit od Rihanny - čtěte ZDE
Album královny středního proudu Barbry Streisand má dvě tváře: hladkou i jazzovou - čtěte ZDE
Deset let od předchozí desky Lovers Rock z roku 2000 minulo a jednapadesátiletá zpěvačka a její skupina se právě přihlásili s novým albem Soldier Of Love. Příznivci jejího značně stylizovaného projevu mohou být spokojeni. Pořád je to týž hypnoticky temný a vášnivě se vemlouvající, místy až tragicky působící hlas jako dřív.
Pár zajímavých posunů na albu sice je, ale celkový styl přetrvává. Kapelník Stuart Matthewman zůstává u kytary a svému saxofonu, který definoval sound kapely v začátcích Sade, se věnuje jen výjimečně. Bohužel. Dobrou zprávou je, že dnešní Sade používají méně elektroniky než na předchozích dvou albech. Jejich zvuk je tím vyváženější.
Oheň skrytý v pomalosti
Matthewman, Sade a jejich dva kolegové jsou mistry detailů. Nelibují si v sólech, ale v konstrukci skladeb, které musejí být zvukově hutné a mnohovrstevné. Pod zpěvaččiným hlasem jdou, či spíše pozvolna kráčejí monotónní rytmické smyčky, v nichž živá basa splývá s naprogramovanými bicími a mohutnými doprovodnými akordy kláves do jednoho nerozbitného celku.
Mezi oběma celky, hlasem a rytmikou, se neustále něco odehrává. Všechno je však váženo na lékárnických vahách, často hluboko v pozadí snímků. Vynořují se motivy akustické a elektrické kytary, po jamajsku zkreslené ozvěny vedoucího hlasu, křehké i syrové elektronické zvuky, decentně skryté brejky trumpet - a v jedné chvíli zazní dokonce i pár akordů na ukulele.
Jak je u dnešních desek zvykem, největší trháky jsou umístěny od první do páté skladby v pořadí. Kdyby zůstalo jenom při těchto pěti skladbách, Sade by měli pětihvězdičkovou desku. Zvláště první dvě písně patří k tomu nejlepšímu, co kdy natočili.
Album startuje písní The Moon And The Sky, zalitou měsíčními smyčci a poledně ohnivým notivkem elektrické kytary, evokujícím cosi nenapodobitelně španělského, co známe z Roderigovy slavné skladby Concierto d´Aranjuez.
Dramatická atmosféra pak zhoustne při následující tiulní písni Soldier Of Love, postavené na dráždivém motivu umělých smyčců a vojenských bubnů, které jako by opsali z nějakého ruského válečného dokumentárního filmu. Sade navíc výjimečně používá nejen svůj vlastní druhý hlas, ale v některých momentech celý sbor.
Současně potvrzuje starou pravdu, že v jejím provedení je i rychlá skladba pomalá, což však nevylučuje fakt, že z každého okamžiku písně tryská skrytý oheň.
V tomto ohledu je velkým zážitkem bolestivé roots reggae Babyfeather nebo Long Hard Road s efektním partem akustické kytary.
Pak už album trochu ztrácí na tempu. Na zbytku desky Soldier Of Love nepochybně nalezneme zajímavé kompozice, na nichž je občas znát, že v době, kdy si Sade dopřává dlouhých pobytů ve svém milovaném Španělsku, pracují její kolegové pod názvem Sweetback s osobnostmi newyorské soulové scény.
Někdy ale zpěvačka až nebezpečně balancuje na hranici stylizované unylosti. Pokud se však v minulých letech tvrdilo, že Sade má následovnici v podobě populární Dido, tak to ani náhodou. I ve svých slabších okamžicích je nenapodobitelná. A určitě i nepřekonatelná.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist