Hudebníci jako Coldplay, Gorillaz nebo Robbie Williams možná brzy nedobrovolně změní svého vydavatele. Majitel hudebního labelu EMI - investiční společnost Terra Firma - je ve velkých finančních problémech a nezvládá splácet svůj dluh u Citigroup Inc.
Právě zde si v roce 2007 půjčila peníze na koupi slavného hudebního vydavatelství, jež bylo domovem třeba i Beatles. Zaplatila za něj čtyři miliardy liber, přičem cena katalogu Beatles se odhaduje na asi jednu šestinu této částky.
Pokud šéfové Terry nepřesvědčí své akcionáře do konce března o nutnosti další peněžní injekce, na kterou potřebují získat 180 milionů dolarů, převezme pravděpodobně vládu nad EMI finanční gigant Citigroup. Pro hudební vydavatelství by příchod nového vlastníka s minimálním zájmem o zábavní průmysl znamenal značně nejistou budoucnost.
Prchli Radiohead i McCartney
EMI Group (Electric & Musical Industries Ltd.) patří mezi čtyři největší vydavatelské společnosti na světě a pod jejich křídly jsou tradičně hlavně britské hvězdy.
Zpráva o problémech jejího vlastníka přišla paradoxně pro label ve velmi úspěšném období - na konci ledna získali jejich umělci sedm cen Grammy a hned za několik dnů se nashvillská country kapela Lady Antebellum vydávající na jejich pobočce Capitol Records ujala se svým albem Need You Now vedení v americkém žebříčku. V Top 10 přitom figurovali i další tři zástupci labelu.
Máte padáka
Další ironií osudu je fakt, že i v časech krize hudebního průmyslu se EMI může pochlubit slušnými ekonomickými výsledky. Podle webového zpravodaje Hypebot.com zaznamenala společnost vloni zisky 300 milionů liber, k čemuž výrazně přispěla reedice kompletní diskografie Beatles.
Dalším důvodem jsou ale také masivní škrty, které při svém nástupu zavedl nový vlastník. O své místo postupně přišlo pět set z celkového počtu dvou tisíc zaměstnanců. S nástupem Terra Firma také EMI opustilo několik slavných interpretů, mezi nimi i Paul McCartney nebo The Rolling Stones. Další slavní klienti - Pink Floyd se s firmou soudí o nezaplacené honoráře.
Zatímco velké nahrávací společnosti bývají kritizovány za nepříliš flexibilní jednání v čase krize hudebního průmyslu, o EMI to tak úplně neplatí. Byla první z velkých labelů, jež začala prodávat v digitálních obchodech svoje produkty bez omezujícího ochranného softwaru typu DRM.
Jako první také přišla se smlouvami typu 360°, které kompletně zastřešují kariéru umělce od koncertování až po reklamní smlouvy. Bohužel, první podepsaný - zpěvák Robbie Williams - zaznamenal od podepsání smlouvy propad své popularity a firmě příliš nevydělal.
I v současné situaci je ale výkonný ředitel EMI Elio Leoni-Sceti optimistou. "Máme dobrý byznys, který jede po správné koleji, a to je nejlepší vklad do naší budoucnosti," prohlásil předminulý týden.
Nezávislí sílí
Hudební průmysl prožil neklidnou dekádu plnou dramatických změn. Kvarteto velkých společností (tzv. majors - Universal, Warner, EMI a Sony) provázaných s nadnárodními korporacemi zábavního průmyslu začalo postupně ztrácet svoji dominantní pozici na trhu a na jejich místo se tlačí nezávislé labely.
Zastoupení "nezávislých" na trhu s hudebními nosiči se už blíží jedné třetině a statistiky z USA z loňského roku dokazují, že malé labely už mají dokonce větší úspěšnost s novými interprety než tradiční molochy.
Z 227 hudebních projektů, které poprvé v kariéře prodaly deset tisíc kusů svých desek, jich bylo u nezávislých společností 107, zatímco u majors o jednoho méně. (Zbytek byli interpreti vydávající vlastním nákladem.) Nezávislé labely také před dvěma týdny posbíraly celkem 43 cen Grammy z celkového počtu 109 udělovaných