Osm přídavků jako půlhodinový bonus ke koncertu, to není v Praze moc časté. Pianista Daniel Barenboim i tím dodal svému výhradně chopinovskému recitálu punc jedinečnosti.
K profilu sedmašedesátiletého umělce neoddělitelně patří i dirigování, které spoluurčuje podobu a charakter jeho muzikality. V obou oborech je uznávanou světovou celebritou. Střídá sólové a dirigentské výkony v úctyhodném tempu, ale zároveň evidentně kontrolovaně a s koncentrací.
Charismatický klavír
Dva dny po středečním pražském vystoupení měl obdobný chopinovský program v Lipsku, o další dva dny později ve Varšavě, za pár dní přichází s taktovkou úplně jiný svět Mahlerovy obrovité Třetí symfonie, v polovině března opět recitál výhradně s Chopinovými díly a hned poté obdobně koncipovaný koncert z klavírních skladeb Schumannových.
Barenboimova hra je velkorysá, neulpívá v technice na detailu a drobné nedokonalosti milosrdně překrývá. Přesto v pražském Rudolfinu nehrál žádný šarlatán, ale velký umělec – pianista schopný pohrávat si s výrazovými pointami a mající charisma jako málokdo.
Podobnou osobností je John Eliot Gardiner, světoznámý dirigent proslulý zejména v poučené barokní interpretaci, ale trvale tento obraz porušující více než zdařilým působením i u moderních symfonických těles.
Tentokrát se vrátil k České filharmonii a bezděky připomněl, jak důležitá a určující je úloha dirigenta, když je to dobrý dirigent – je nositelem koncepce i celkového výrazu, ne pouze tím, kdo taktuje, a je tím, kdo motivuje hráče k pozornosti a nadstandardním výkonům a kdo tím garantuje, že se orchestr celkově ukazuje v tom nejlepším světle.
Bylo to tak i s filharmonií, která hrála přesně, naplno a krásně jak Schumannovu 2. symfonii a virtuózní Koncertní kus pro čtyři lesní rohy a orchestr, tak dvě reprezentativní kompozice z vrcholného období Bohuslava Martinů. Otazník vyvolala jen sestava programu – večer byl podstatně delší než obvykle a je škoda, že Symfonické fantazie od Martinů nebyly jeho tečkou, ale že zazněly uprostřed.
Hvězdy se vrátí na jaře
Mimořádně renomovanou trojici absolutních hvězd klasické hudby doplňuje v uplynulém pražském týdnu Matthias Goerne, skvělý interpret romantických písní. Podobně koncentrované sestavy těch nejzajímavějších umělců se dají čekat málokdy.
Barenboim, který měl recitál v Praze vůbec poprvé a byl tím pádem ještě exkluzivnějším jménem, se zřejmě hned tak v našich programech neobjeví, zato Goerne bude v Praze zpívat už opět počátkem července - těsně před skladatelovým jubileem přednese Mahlerovy písně.
A Gardiner letos obstará prolog festivalu Pražské jaro, když zde vůbec poprvé představí své proslulé barokní soubory: na 9. května je totiž festivalem ohlášena jako výjimečná událost Bachova Mše h moll v podání sboru Monteverdi Choir a orchestru English Baroque Soloists.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist