"Která růže kvete v zimě a v čas zas uvadá?" ptá se stará lidová arménská hádanka.
Odpověď na ni i další zimní otázky ze všech končin světa sveze dnes do pražského kostela sv. Šimona a Judy německý multiinstrumentalista, zpěvák a průkopník world music Stephan Micus.
Tajemný, vysoký muž s pevným pohledem a šedou bradkou se v evropském obleku posadí do tureckého sedu a odehraje sólový koncert svého posledního alba Snow (2008) celkem na šest nástrojů z Japonska, Arménie, Irska nebo Německa.
Hru na tradiční nástroje studuje prakticky nepřetržitě od sedmdesátých let, kdy poprvé navštívil Maroko a Indii. Zkušenosti převzaté od místních učitelů ale zásadně využívá k tvorbě ryze autorské hudby, jež popírá tradiční formy a seznamuje nástroje, které vzhledem ke svému původu nikdy nezazněly vedle sebe.
Vždy s pevnou a jasnou vizí, díky níž si Micus snad jako jediný představitel renomovaného vydavatelství ECM desky produkuje bez asistence přísného hudebního vizionáře Manfreda Eichera. "Dnes v noci bude padat sníh / A zrána na výšinách bílých zatřpytí se v závějích," píše se v japonské básnické sbírce Kokinkwašú a podobný dojem se zvolna snáší i z desky Snow.
Líbezně a tiše špitá japonská bambusová flétna šakuhači do irského rámového bubnu bodhránu a s drnkáním bavorské citery vytváří rezonující prostor pro severskou meditaci, v níž snadno "setřást sníh času ze zimozeleně paměti", jak pravil bavorský rodák Jean Paul. A po svém, tedy smyšleným básnickým jazykem, o tom v náladách chrámových mší zpívá také Micus.
Jeho slova postrádají významovou složku, ale dokážou očarovat podobně jako rozprava šakuhači s arménským dudukem. Nástroje z opačných koutů světa v jedněch ústech vyzařují podobně hutnou barvou a na jediném tónu synteticky souzní s Micusovým úsporným zpěvem. V podobné konstelaci toho hudebník využil na albu Towards the Wind z roku 2002 a pro bavorskou citeru zase našel komplementární prvek ve zhudebněném japonském Zenu na desce Life (2004) s komponovanou hudební hádankou, která začíná i končí stejnou odpovědí.
Volba nástrojů je u Micuse vedle zřejmých harmonických predispozic dána složitou filozofií, která káže linout zvuky z pradávných nástrojů, po letech se k nim znovu vracet a nekopírovat tradiční melodie. Vždyť původ nástrojů sám vyplyne ze zvuku, který obohacuje Němcovo evropské hudební uvažování. Pochopit to z jeho bohaté diskografie, čítající osmnáct alb pro ECM, nemusí být vždy lehké. Ovšem stejně jako Micus hudebním nástrojům porozuměl teprve po studiích se starými mistry, bude i bezprostřední páteční setkání s Micusem nejlepší cestou ke vzájemnému sblížení.
A ostatně i nejvyšší čas se rozloučit se sněhem. Německý hudebník už má totiž hlavu plnou další desky. A ten sníh pražský - inu, jak praví lidová arménská hádanka: sníh je růží, která kvete v zimě a v čas zas uvadá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist