Současná móda filmových adaptací komiksů vede k úvahám, nakolik se který titul povedlo převést z jednoho média do druhého, případně v čem má který film blízko k prostředkům používaným v komiksech.

Tyto úvahy přitom často vycházejí z nesmyslné maximy "čím komiksovější, tím lepší".

Ve středu zájmu se tak ocitají otrocká převyprávění typu filmových Strážců, případně obskurní pokusy o mechanický převod výtvarných kvalit komiksu do filmového média ve filmech Sin City a The Spirit.

Druhý díl filmového Iron Mana není tak prvoplánově ambiciózní, přesto se originálním způsobem pokouší řešit problém, který je při zfilmovávání superhrdinských komiksů zásadní.

Spočívá v rozdílu mezi nadsazenou komiksovou kresbou a fotografickým realismem hraného filmu.

Nesmiřitelnost těchto dvou přístupů je založená na tom, že komiks přirozeně pracuje se znaky a symboly, takže pro něj není problém, když jeho hrdinové nemají téměř nic společného se živými lidskými bytostmi a připomínají spíše jednorozměrné ikonické figurky, ať už ztělesňují nabubřelost Spojených států jako Superman, nebo pubertální bezstarostnost jako Spider-Man.

Slipy oblečené přes kalhoty

Jakmile se ale tyto postavičky a jejich světy obléknou do lidské kůže, začíná být divákům trochu divné, že si nosí slipy přes kalhoty a že jejich motivace jsou nejen pořád stejné, ale také dost nepochopitelné.

Problém toho, že komiksoví superhrdinové jsou v hraných filmech nuceni stát se alespoň trochu lidmi, brilantně řešil před Iron Manem 2 snímek Christophera Nolana Temný rytíř. Rozmazané a propocené líčení na tváři psychopatického Jokera jednoznačně ukazuje příklon k filmovému realismu.

Před diváky tu nevystupuje oživlá postavička z karetní hry, ale živý člověk, jehož tělesnost nedokáže žádná maska plně zakrýt.

Plátno plné karikatur

Iron Man 2 se ke stejnému problému staví z úplně opačné pozice. Snaží se živé herce co nejvíc vzdálit od jejich lidských charakteristik a přiblížit je schematickým ikonám komiksů. Proto ve většině hlavních i vedlejších rolí vystupují herecké hvězdy, jejichž tváře odkazují k určitým typům postav, jež jsme je v minulosti viděli hrát.

Dokonale to dokládá přítomnost Mickeyho Rourka, jehož tělo si po geniálním Wrestlerovi nelze odmyslet od určité legendy spojené nejen s jeho rolemi, ale i s jeho životem a kariérou.

Všechny přítomné herecké osobnosti navíc hrají výrazně stylizovaně, až afektovaně, což je ještě víc odlidšťuje a dělá z nich karikatury.

V tomto ohledu je výtečný zejména Sam Rockwell, který většinu svých scén pojímá jako okázale excentrickou show. Ke komiksovému médiu, jež umožňuje postavám v zastavených situacích pronášet mnohem více slov než v nepřetržitě plynoucím filmu, se Iron Man 2 blíží tím, že odkazuje k tradici rychlých a upovídaných screwball komedií z třicátých let.

V nich dialogy fungovaly jako precizně seřízené komplikované stroje chrlící v rychlých sledech jednu slovní hříčku za druhou.

Film navíc předkládá velmi epizodický děj, kde nejde o kontinuální akci směřující k předem nastavenému cíli, ale mnohem spíš o vychutnávání si momentálních situací. Jestliže nejbližším příbuzným komiksového panelu je kreslený vtip, pak některé scény z Iron Mana 2 se komiksovému ideálu blíží, jak jen to je možné.

Pozoruhodný kompromis

 Záběr na Iron Mana pózujícího uprostřed gigantické koblihy nad fast foodem elegantně vystihuje podstatu zastavených komiksových obrazů i jejich ikonických hrdinů.

V Iron Manovi 2 se tak podařilo vytvořit přesvědčivý kompromis mezi filmem a komiksem, což je v jistém smyslu pozoruhodnější než úporné snahy dostat co nejvíc z komiksového média na plátno. Oproti většině současných hollywoodských komiksových filmů je také sympatický tím, jak se nebere vážně.

Na první pohled v něm nejde o víc než o nezávaznou zábavnou hříčku. Což ale také duchu velkého množství superhrdinských komiksů zcela odpovídá.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist