Koncert světoznámého orchestru English Baroque Soloists se sborem Monteverdi Choir, který vystoupil poprvé před českým publikem, předznamenal včera večer festival Pražské jaro. Koncert byl součástí většího turné, které hudebníci s Bachovou mší po Evropě podnikají. Hráli již ve Španělsku, z Prahy odletí do Velké Británie a poté do Německa.

Pražské jaro začne tuto středu 12. května a potrvá do 4. června. 

Ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina přednesl pod taktovkou svého zakladatele a uměleckého šéfa Johna Eliota Gardinera Mši h moll Johanna Sebastiana Bacha. Za svou ojedinělou interpretaci sklidili hudebníci desetiminutový nadšený aplaus vestoje, který neutichal ani při jejich odchodu z pódia.

Publikum ocenilo věhlas známých interpretů staré hudby již při jejich příchodu do síně, mnohem vřeleji pak přivítalo sira Gardinera. Pražskojarní prolog si nenechaly ujít ani známé osobnosti, mimo jiné ministr kultury Václav Riedlbauch a pražský primátor Pavel Bém.

V hledišti usedlo také mnoho anglicky mluvících posluchačů a Mše h moll byla provedena bez přestávky, letos sedmašedesátiletý Gardiner ji dirigoval zpaměti, a tak procítěně, jakoby chtěl každý tón pohladit. Závěr díla pak pomalu pod zdviženýma dirigentovýma rukama dozněl až do ticha.

Monteverdi Choir založil Gardiner v roce 1964 a o 14 let později zformoval instrumentální těleso English Baroque Soloists, dodnes s ním několik hudebníků stále účinkuje. Dirigent nicméně o všech tvrdí, že jsou skuteční virtuosové s opravdovým zápalem pro věc.

"Je úžasné, že tu dnes vystupujeme, protože jsme tu ještě nikdy nebyli," řekl na dnešní tiskové konferenci.

Mše h moll jako skladatelova závěť

Pro Mši h moll vybírá pokaždé jiné sólisty. Je mu prý blízká Bachova praxe. Používá hlasy ze sboru a hledá takové, které budou znít krásně, pružně a sladěně s nástroji. Snaží se tak o postihnutí komplexnosti díla, virtuosity a mixu jednotlivých součástí.

Mše h moll je posledním Bachovým dílem a lze ji chápat i jako skladatelovu "závěť", nebo souhrn jeho vokálně-instrumentální tvorby.

"Existují různé druhy interpretace a nemyslím, že je konkrétní model, jak k dílu přistupovat. Nevíme, jak to přesně Bach tenkrát myslel. První dvě věty byly například přizpůsobeny drážďanskému stylu, který byl pod vlivem italského," uvedl Gardiner.

Považuje za zázrak, že Mše h moll přežila až do současnosti a dodnes je evergreenem, poslední části skladby komponoval Bach již v době své vážné nemoci.

Gardiner diriguje v ČR často

Gardiner je považován za jednu z nejvšestrannějších osobností klasické hudby. Kromě barokních sólistů a sboru Monteverdi, s nimiž se zaměřuje na hudbu do 18. století, založil Orchestre Révolutionnaire et Romantique. Jeho dirigentský repertoár zahrnuje kromě staré hudby všechna období.

Českému publiku je Gardiner známý jako častý host České filharmonie. Jeho přízeň přednímu českému orchestru dokládá i fakt, že s ním bude letos v srpnu hostovat na festivalu Dvořákova Praha a na prestižním londýnském festivalu BBC Proms.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist