Josef Bolf
Praha, Hunt Kastner Artworks, potrvá do 18. července
Josef Bolf je v kurzu. Malíř smutku a deprese, který posledních deset let nechybí na žádné z důležitých českých přehlídek současného umění, se stal svým rukopisem snadno rozpoznatelným.
Černo-růžová barevnost, hororové scenérie plné vyhořelých sídlišť, krví potřísněných chodeb, sklepení s narušeným potrubím a mezi tím zraněné postavy, plyšáci nebo děti se šokem zmrtveným výrazem, krvácející z mnoha ran.
Prohlédněte si pět obrazů, které zloděj odnesl z pařížského muzea - čtěte ZDE
Pětasedmdesátník Jan Saudek píše autobiografický román - čtěte ZDE
To všechno se stalo Bolfovou značkou, která začala platit i v cizině. Nejvyšší čas se z těsné krabičky, jejíž víko se "umělecký provoz" chystá už už zaklapnout, dostat pryč.
Osmatřicetiletý umělec představuje v pražské galerii Hunt Kastner Artworks letošní obrazy, ve kterých se mnohého ze svého rukopisu vzdává. Výstava nazvaná Osobní dispozice potrvá do 18. července.
Černá má stále navrch
O nové umělecké kapitole dal Bolf vědět už na své sólové výstavě Ty nejsi ty, ty jsi já, kterou mu na přelomu loňského a letošního roku přichystala Galerie hlavního města Prahy na Staroměstské radnici. Tam poprvé vedle svých starších prací ukázal i několik pláten vycházejících z fotografií z rodinného alba.
Dosud bylo realistické pouze prostředí, většinou kopírující socialistickou architekturu, najednou už nejsou třeba ani stylizované postavy, černo-růžový kontrast střídá širší škála odstínů, i když černá má stále navrch.
"Je pro mne důležité nějak se posouvat v práci dál. Chtěl jsem také víc malovat a zbavit se narace, která mě už obtěžovala. A samozřejmě už mne trochu iritovalo číst o "bolfovských" barvách. Na druhou stranu nevylučuji, že se k těm atributům nějak vrátím," říká umělec, jehož dřívější práce vzbuzovaly pocit vyprávěného příběhu.
Na loňské výstavě Spodní proud v Rudolfinu například představil cyklus situovaný do základní školy. Děti prožívají v prázdných chodbách, v tělocvičně nebo v šatně apokalypsu, možná pár vteřin po výbuchu bomby, která budovy i děti jen poranila, a agónie proto trvá.
Už lépe chápu své deprese
Narativnosti se však Josef Bolf zcela nevzdal ani v aktuálním cyklu obrazů. Jen deprese je trochu mírnější, vystřídala ji alespoň na některých plátnech melancholie. Vzdyť deprese je příliš kategorická, často předchází definitivním řešením.
Malíř teď naopak prožívá šťastné období, o jeho práci je velký zájem, loni mu vyšla monografie, tento měsíc skončila jeho výstava v New Yorku, letos chystá další výstavu v Rudolfinu či v Moravské galerii v Brně, tam také vyzdobí fasádu slavné Jurkovičovy vily. Ale pracovní úspěchy prý odklon od tvrdé deprese nezpůsobily.
"Souvisí to spíš s mým prožíváním a se změnami v osobním životě. Také jsem chtěl atmosféru zintimnit a nakonec to možná souvisí s tím, že trochu lépe chápu, proč mne přitahují právě ty věci, se kterými pracuji," říká umělec.
Stylizované postavy vystřídali konkrétní lidé z fotografií z Bolfova rodinného alba, ale i přes adresnost tváří zůstává tajemství, záhadná, temná atmosféra. Na povrch vystupuje jiný charakteristický rys, který Bolf na své práci nemění: kombinace olejových barev a tuše, která se rozmáčí a stéká po obraze.
Vytváří clonu, jakousi patinu paměti nebo výraz psychického rozpoložení. Všechno konkrétní zatlačuje do pozadí, jako když stará fotografie přečkala požár a stala se vzpomínkou nejen na fotografované, ale i na ohnivou katastrofu.
Bolfovy nové obrazy jsou intimní a křehké, mají vedlejší účinek: divák není voyeurem cizího světa, ale potkává se s osobními dispozicemi.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist