Na voyeurismus ve fotografii se zaměřuje ambiciózní výstava v londýnská galerii Tate Modern. Představuje na 250 fascinujících snímků pořízených potají nebo bez vědomí fotografovaných.

Výstava nazvaná Odhaleno: Voyeurismus, sledování a fotografický aparát zahrnuje období od poloviny 19. století do současnosti. Nabízí snímky nejslavnějších fotografů, jako byli Brassai, Henri Cartier-Bresson, Robert Mapplethorpe nebo Robert Frank, stejně jako amatérů, novinářů nebo záběry z automatických systémů, jako jsou bezpečnostní kamery.

Českou fotografii zastupuje nekonvenční český fotograf Miroslav Tichý, ale i vězeň z koncentračního tábora v Dachau Robert Císař nebo někdejší československý špion Dalibor Valoušek.

Úvod expozice se zaměřuje na záběry anonymních a nic netušících lidí - na ulicích, v newyorských slumech nebo v podzemní dráze. Další oddíl je věnován celebritám a paparazziům.

Je tu slavný snímek Marylin Monroeové se zdviženou sukní nad větrákem metra, série fotek filmových hvězd Richarda Burtona a Liz Taylorové u bazénu, snímek Jacqueliny Onassisové utíkající před fotografem v newyorském Central Parku, případně Jacka Nicholsona útočícího golfovou holí na paparazzie, ale i fotografie z roku 1889 slavného impresionisty Edgara Degase, jak vychází s cigaretou na rtu z veřejného záchodku.

Snadnější voyerismus díky technologiím

Výstava podle recenzenta The Times naznačuje, že "jako společnost jsme vždy byli voyeuři a technologie nám to nyní jen usnadňuje".

"Výstava se má kriticky podívat na otázky obklopující voyeurismus a sledování," řekl kurátor výstavy Simon Baker. "Snažíme se ptát na to, kde jsou hranice. Tyto snímky vyvolávají závažné otázky o tom, kdo se dívá, jak se dívá a proč se dívá."

Další část expozice si všímá erotiky a sexu. Sem autoři zahrnuli třeba módní snímky Helmuta Newtona, záběry striptérek nebo prostitutek, ale i nic netušících dvojic zachycených při sexu. Američanka Merry Alpernová tak pořídila v roce 1994 působivou sérii Dirty Windows (Špinavá okna), když fotografovala přes ulici narkomanky, prostitutky a jejich zákazníky v oknech newyorského hodinového hotelu.

Do pasáže o erotice jsou zahrnuty i dva snímky třiaosmdesátiletého českého fotografa Miroslava Tichého. Tento excentrik a solitér fotografoval na ulicích a plovárnách svého města aparáty, jež si sám vyrobil a fotografovaní lidé nevěřili, že fungují, uvádí katalog výstavy o umělci z moravského Kyjova.

Pro diváky jsou nejnáročnější snímky věnované násilí a zločinu včetně záběrů z rwandské genocidy, pouličního násilí, obětí poprav, těhotné ženy píchající si heroin i lidí vyskakujících z hořícího hotelu. Další snímek vystavený v tomto oddíle pořídil za druhé světové války tajně český vězeň Rudolf Císař v koncentračním táboře v Dachau.

Špionáž, průmyslové kamery

Klíčový tématem je také sledování veřejného prostoru a špionáž se záběry ze špionážních fotoaparátů či bezpečnostních kamer. Někteří fotografové také začali používat dříve vojenské technologie. Například Američan Trevor Paglen vyfotografoval v americkém Utahu místo zkoušek chemických a biologických zbraní ze vzdálenosti 67 kilometrů.

Jednu vystavenou špionážní fotografii pořídil původem Čechoslovák Dalibor Valoušek, který působil pod jménem Rudolph Herrmann jako špion KGB ve Spojených státech a když byl odhalen, pracoval jako dvojí agent i pro americkou FBI. V této roli pořídil vystavený snímek agenta KGB u mrtvé schránky v lese v newyorském Westchesteru.

Výstava bude v londýnské Tate Modern otevřena do 3. října a pak se přestěhuje do San Franciska.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist