Animovaná filmová sága o zeleném zlobru Shrekovi, která na plátna kin poprvé zamířila v roce 2001, v mnohém přepsala dějiny filmové zábavy.
Nápad vytvořit legrační pohádkovou figuru vtipně karikující filmové série i všelijaké popkulturní fenomény prvně vznikl v hlavách Stevena Spielberga a Jeffreyho Katzenberga, šéfů hollywoodského studia DreamWorks - do té doby orientovaného výlučně na klubovou hranou produkci (rok před vznikem Shreka získala jimi produkovaná Americká krása režiséra Sama Mendese dokonce i Oscara).
Tvůrci zeleného zlobra Shreka se nápaditě vracejí ke kořenům celé ságy - čtěte ZDE
Studio Pixar se vrací k hračkám, sága Toy Story pokračuje v moderním 3D - čtěte ZDE
Animovaný Shrek reagoval na nečekaný úspěch animovaných prvotin studia Pixar, které vedl šéf Applu Steve Jobs. Jejich Příběh hraček vynesl v listopadu 1995 na tržbách přes 360 milionů dolarů více než řada hraných filmů hollywoodské produkce. Toy Story 2 o čtyři roky později vynesla rovnou půl miliardy.
Není divu, že takový úspěch nedával konkurenci spát. Sázka na Shreka parodujícího známé filmy a pohádky vyšla jednoznačně.
Hned první film oba díly Toy Story překonal, druhý díl, v němž se Shrek potkává s dalšími hrdiny v čele s okouzlujícím Kocourem v botách, vynesl v roce 2004 dokonce už 919 milionů dolarů. Shrek Třetí pak v roce 2007 vynesl 798 milionů dolarů.
Animáky jsou sázkou na jistotu
Mezitím však posilovala i konkurence. Studio 20th Century Fox začalo chrlit zdařilé animované příběhy z Doby ledové, Sony přispěchal s Loveckou sezónou, Pixar sbíral Oscary a další prestižní ceny s filmy jako Ratatouille, Hledá se Nemo, Up: Vzhůru do oblak. Nový rozměr tržbám dodává i využití 3D verze. Tu ostatně využili i tvůrci posledního Shreka. Výsledek? Za první dva měsíce má Shrek 4 na americkém kontě už zase bezmála půl miliardy dolarů.
Animované pohádky navíc doprovází rozsáhlý merchandising: Shreka i další hrdiny počítačem animovaných pohádek najdete v hračkářstvích, na oblečení, v herních konzolích, na školních potřebách, ale třeba i v tematických zábavních parcích.
Počítačová animace, která byla kdysi drahou zábavou několika výstředníků, se pro filmová studia stala nezbytností, bez níž by v konkurenci dávno neobstála.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist