Martin Štěpánek vyrostl ve velké herecké rodině. Po svém otci Zdeňku Štěpánkovi zdědil nejen talent, ale i emotivní povahu se smyslem pro rebelii a bouřliváctví. Herecká scéna o něj přišla včera večer, kdy spáchal sebevraždu ve svém bytě v Praze na Vinohradech.
Nechtěl být hercem od dětství jako jeho sourozenci Jana Štěpánková a Petr Štěpánek. Původně toužil po kariéře lékaře, ale po nultém ročníku na medicíně nakonec přece jen nastoupil na DAMU.
Už na škole se projevil jeho nepochybný talent a herecký zápal, coby student se dostal na scénu Národního divadla. Členem činohry ND se Martin Štěpánek stal v roce 1968.
Bylo v tom něco symbolického - jako by převzal štafetu po otci, který v témže roce zemřel.
Martin Štěpánek na nejslavnější české scéně ztvárnil celou řadu výrazných rolí: Švandu ve Strakonickém dudákovi, Malcolma v Macbethovi, Čapkova Loupežníka či Hortensia ve Zkrocení zlé ženy.V téže době získal i první větší filmové role. Na plátno vstoupil jako Kudrnův syn v Kadárově a Klosově Obžalovaném (1964), objevil se i ve Flirtu se slečnou Stříbrnou (1969) podle novely Josefa Škvoreckého.
V roce 1971 vytvořil Štěpánek titulní postavu Alexandra Dumase ve filmu Tajemství velkého vypravěče režiséra Karla Kachyni, poprvé se v tomto filmu také na velkém plátně setkal s mladším bratrem Petrem. V dalším Kachyňově filmu Vlak do stanice nebe, poetickém příběhu z válečného období, se Štěpánek objevil jako obětavý partyzánský lékař.
Po pěti letech angažmá musel z Národního divadla z politických důvodů odejít a v roce 1973 nastoupil do Činoherního klubu, kde působil do roku 1976. Pak našel azyl v Divadle na Vinohradech, znovu však jen dočasně. V roce 1981 si mohl vybrat - odchod, nebo členství v KSČ.
Zahraniční angažmá
Na rozdíl od bratra odešel a vzápětí emigroval. O politický azyl nejprve požádal v Rakousku, deset měsíců tu hrál ve vídeňském divadle Die Komödianten. Dva roky nato se rodina přestěhovala do Mnichova.
V bavorské metropoli začal působit jako hlasatel Svobodné Evropy, postupně režíroval v Divadle 44 a v roli herce i režiséra se uplatnil také v divadelním spolku Franze Werfela, který založila jeho žena, Jaroslava Tvrzníková. Společně též vyučovali herectví.
Do Česka se vrátil v roce 1994. Svobodnou Evropu neopustil, ale vedle břitkých glos a komentářů se věnoval i herectví na jevišti Divadla na Vinohradech (Matvolio ve hře Večer tříkrálový, Karel Gustav ve Strindbergově dramatu Královna Kristýna, Karamazov v Bratrech Karamazových).
V posledních letech už Martin Štěpánek hrál jen málo, hlavně v televizních filmech a několika pohádkách (například Královský slib, 2001).
Nakrátko vstoupil do politického života ve funkci ministra kultury, kterou zastával v menšinové vládě Mirka Topolánka od září 2006 do ledna 2007. O jeho životě i emigraci byl v roce 2006 natočen dokument z cyklu 13. komnata, který vysílá Česká televize.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist