Dánský režisér Thomas Vinterberg, jenž před patnácti lety s Larsem von Trierem vytvořil výstřední manifest Dogma 95, se nyní vrací s šestým snímkem Submarino k tématu dysfunkční rodiny. Nad ním se s drásavou intenzitou zamýšlel i ve svém vrcholném filmu, v "bergmanovském" dramatu Rodinná oslava z roku 1998.
Klíčovými protagonisty mrazivě ponuré studie zdeformovaných rodinných vazeb, v jejichž předivu se rodičovská selhání dědí z generace na generaci, jsou dva bratři. Oba vyrůstali v neutěšeném prostředí kodaňského bytu po boku své zchátralé matky alkoholičky a s pocitem viny, že nezabránili udušení zanedbávaného novorozeného bratříčka.
RECENZE: Po svatbě poznáme život - čtěte ZDE
Lars von Trier začal točit melancholický sci-fi thriller - čtěte ZDE
Po trýznivě vyhroceném prologu režisér sleduje již dospělé bratry ve dvou souběžně se odehrávajících dějových liniích, které se posléze protnou.
Starší z bratrů Nick (Jakob Cedergren) je z vězení nedávno propuštěný alkoholik s agresivními sklony, jenž svoji osamělost utápí v pivu a v odosobněném sexu se sousedkou z azylového domu. Byť v něm z dětství zůstala potřeba ochraňovat druhé, s mladším "bezejmenným" bratrem (Peter Plaugborg) se nestýká.
Nickův bratr se objeví až v polovině filmu, a také on si prochází soukromým peklem. Ačkoli se zoufale snaží zodpovědně se postarat o milovaného synka, jehož matka feťačka zemřela, sám dál bere drogy a živí se jako pouliční dealer.
Adaptace románu Jonase T. Bengtssona (2007) se syrovou autentičností nahlíží do života outsiderů, kteří pozvolna sklouzávají k nejnižším příčkám společenské hierarchie, kde se alkohol, drogy i násilí stávají zcela běžnou součástí existence. O komplikovaných charakterech postav leckdy více prozrazují "nenápadné" detaily: zařízení jejich domovů či obsah jejich ledniček.
Seversky chladnou atmosféru modelového příběhu umocňují šedomodré ladění obrazu (s nímž kontrastuje "éterická" scéna křtu nemluvněte) i výkony herců, do jejichž vyhaslých tváří se otiskly palčivé jizvy na jejich duších. Ačkoli o tom ve filmu Submarino nepadne zmínka, jeho název odkazuje na mučící metodu, při níž je hlava oběti držena pod vodou až k hranici udušení.
Protagonisté dramatu se ocitají v podobné situaci. Ke dnu je stahují traumata z dětství, finanční nouze i sebezničující závislosti a oni se za každou cenu pokoušejí udržet hlavu nad hladinou. Přitom však kolem sebe divoce kopou a zraňují své nejbližší.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist