Režisér Juraj Herz není v nejsnazší pozici. Předchozí film, netrpělivě očekávaný horor T.M.A., skončil zoufalým fiaskem, propadákem byl z hlediska kritiky i návštěvnosti.

Naznačil, že někdejší legenda československé kinematografie, která v září slavila šestasedmdesáté narozeniny, není v nejlepší tvůrčí formě.

Letos se Herz pokouší vylepšit si reputaci, kterou mu před čtyřiceti lety vydobyl Spalovač mrtvol a později filmy Morgiana, Petrolejové lampy, Den pro mou lásku či hororová pohádka Panna a netvor.

Zvolil si téma, které coby pamětník koncentračního tábora Sachsenhausen označuje za svůj opus magnum: krvavé poválečné odsuny sudetských Němců z pohraničí.

Pro "comeback" je to látka víc než důstojná. Škoda že zpracování záslužného díla (téma odsunů se oproti desítkám svědectví o holocaustu přízni filmařů netěší) po obsahové stránce zaostalo daleko za očekáváním.

Jen Roden Herze nespasí

Náročnou a nejednoznačnou problematiku poválečného vyrovnání Čechů s Němci dodnes hyzdí nedořešené křivdy.

V Německu léta žijící československý emigrant Herz ji však uchopil natolik tradičně, povrchně a schematicky, že i přes řemeslně zručné zpracování a solidní výtvarné pojetí dobové drama vyznívá zcela banálně.

Jen s vynikající kamerou Alexandra Šurkaly a výborným Karlem Rodenem ve vedlejší roli Habermannova důvěrníka Březiny zkrátka Herz svůj ambiciózní projekt nespasí.

Skutečný (a dodnes nedořešený) kriminální případ sudetoněmeckého průmyslníka, který byl zavražděn krátce po válce v divokých dnech po osvobození coby nacistický kolaborant, ač celou válku pomáhal svým českým sousedům a zároveň se snažil chránit svou ženu, poloviční Židovku, je v sousedním Německu pochopitelně známější než u nás.

Není divu - jednoho z těch "dobrých Němců stojících mimo ideologie" (jak je i přes zoufale necharizmatické ztvárnění německým hercem Maxem Waschkem Habermann vykreslen i v Herzově opusu) podle všeho zlikvidovali samozvaní čeští soudci a kati, jimž však šlo spíš o Habermannův majetek než o spravedlivé vyrovnání se s minulostí.

Národ sobě. Ale který?

Náročná dramatická linka se však v Herzově pojetí rozpadá desítkami dějových odboček s novými a novými postavami. Psychologické prokreslení jednotlivých charakterů či jejich pohnutek přitom naprosto chybí, Herz si vesměs vystačí s jednobarevnými karikaturami plnými klišé (kterým navíc škodí únavně jalové postsynchrony). Zlosyn je zlosynem za každého režimu, místní nacista je sice esencí zla, ovšem chladnokrevně kolaborující a všehoschopný český intrikán v podání Jana Hrušínského se mu hravě vyrovná.

Nadějné střízlivě zachycené epizody z "civilního" soužití Čechů a Němců, tyto útržky plné půvabných i nápaditých detailů a důležitých odkazů, pak ztrácejí v konfrontaci s patetickým, kýčovitě bolestínským finále poválečného zúčtování a pouličního lynčování na jakékoli naléhavosti a vyznívají zcela bezúčelně.

Herz od počátku počítal s česko-německou koprodukcí a distribucí. Možná i proto scénář namísto osobité, autorské interpretace stále spíše méně známé kriminální kauzy vyznívá spíš jako černobílá omalovánka pro děti, která neurazí (avšak také nenadchne) ani jednu ze zúčastněných stran. U tak ambiciózního filmu je to trochu škoda.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist