Producenti romantické komedie Jíst, meditovat, milovat, která právě vstupuje i do českých kin, školí své konkurenty a kritiky v tom, jak si zajistit globální pozornost.

Romance podle bestselleru Elizabeth Gilbertové, americké bible všech rozvedených čtyřicátnic toužících po změně a nalezení nové životní pravdy, nemá větších intelektuálních ambicí, než napovídá její název doslovně přeložený z amerického originálu.

Přesto se společenské magazíny, seriózní noviny i televize předhánějí v jeho propagaci, herci se promenují po červeném koberci na světových premiérách od Los Angeles přes Londýn a Řím až po Tokio a do programu jej zvou i dramaturgové věhlasných festivalů – film se promítal také na nedávné přehlídce v San Sebastianu.

Důvod je jediný – Julia Robertsová v hlavní roli.

Rozvedená Pretty Woman

Někdejší Pretty Woman se celá devadesátá léta honosila titulem nejkrásnější, nejobsazovanější – a logicky též nejlépe placené herečky Hollywoodu. Svou kariéru na přelomu tisíciletí korunovala i Oscarem za hlavní roli v dramatu Erin Brokovich. V posledních letech je však na plátně spíše vzácným úkazem.

Herečka, jež hrála v nejúspěšnějších romancích a dramatech uplynulých dvou dekád (od Ocelových magnolií a zmíněné Pretty Woman přes Případ Pelikán, Notting Hill, Nevěstu na útěku, Mexičana až po dva díly Dannyho parťáků) se v minulých letech více než filmování věnovala mateřství – porodila tři děti a od natáčení si dala pauzu.

Každý nový film, který se třiačtyřicetiletá rodačka z jižanské Georgie uvolí natočit, je proto velkou událostí – i přesto, že za Robertsovou více než co jiného hrají její úsměv a nepochybné charizma.

O to větší je škoda, že je snímek Jíst, meditovat, milovat promarněnou příležitostí. A to i pro ty, kteří od něj nečekají nic než odpočinkovou zábavu pro sobotní odpoledne.

Příběh rozvedené Elizabeth "Liz" Gilbertové, jež se ocitá na životní křižovatce, rozhodne se vzít si na rok dovolenou a vydá se na cestu kolem světa "za splněním svých snů, životních cílů a nových výzev", velmi připomíná barvotiskově kýčovitou pohlednici z katalogu cestovní kanceláře: Liz postupně objevuje požitek z jídla (kde jinde než v pitoreskní Itálii), umění meditace (v Indii) i novou lásku (na plážích exotického Bali).

Film režiséra Ryana Murphyho se točil ve všech uvedených lokacích – a není překvapením, že se to štáb snaží v extatickém gejzíru pestrobarevných cestopisně-gurmánských záběrů náležitě zužitkovat.

Únavné hledání pravdy

Scénář dvouapůlhodinového filmu jindy sympatické Robertsové navíc diktuje rádoby filozofické, ovšem zcela banálně znějící fráze typu: "kolika různými cestami se třeba dát, než dojdete spokojenosti", "kdo definuje vnitřní pokoj a rovnováhu pravé lásky", "jaká je skutečná síla modlitby" nebo "největší životní výzvou je hledání odpovědi".

Celkový dojem z romance Jíst, meditovat, milovat tak není o mnoho hlubší než pověstné prohlížení cizích "exotických diapozitivů z naší báječné dovolené", o nichž blahé paměti pěla Hana Zagorová, malující obrázky.

A nezachrání to ani účast pohledného Javiera Bardema či Jamese Franca, kteří Robertsové sekundují.

To však tvůrcům vadit nemusí. Máte-li v záloze jméno Julie Robertsové a v zádech knižní předlohu, jíž se prodalo přes šest milionů výtisků ve čtyřiceti jazycích, je komerční úspěch v kinech zaručen. Jíst, meditovat, milovat je toho důkazem.