Janáček je naše všechno, přesvědčuje Brňany nezvykle razantně, ale zároveň v nadsázce koncipovaná „guerillová“ propagační kampaň. Upozorňuje na festival Janáček Brno 2010. Pohrává si s propojováním skladatelovy podobizny s torzy těl různých celebrit – od Beatles přes Neila Armstronga po Marilyn Monroe.
Soudit podle velmi dobré navštěvnosti dvou z několika dosavadních operních představení – Výletu pana Broučka do Měsíce a Věci Makropulos, zda má tato reklama úspěch, nelze. Patrně přišli ti, co by šli do divadla tak jako tak.
Však také autor kontroverzních výtvarných objektů – ředitel Národního divadla Brno a scénograf Daniel Dvořák – zamýšlel svůj atak na svědomí a podvědomí veřejnosti jistě s nadějí, že se výsledky dostaví třeba až po delší době.
Hudba Leoše Janáčka je totiž kupodivu pro mnohé Čechy i Moravany ještě stále „příliš moderní“, zatímco v zahraničí jeho opery plné jedinečných příběhů a strhující hudby nutí publikum k nadšeným reakcím.
Ke kořenům operní biologie
Janáčkovský festival nabídl v Brně v pátek domácí premiéru nové inscenace opery Výlet pana Broučka do Měsíce, a to v původní podobě díla z roku 1917, kterou diváci ještě neznali.
Poté, co skladatel přidal jako druhou část „operní biologie“ Broučkův sen o výletě do 15. století, zaznamenal totiž „měsíční výlet“ řadu změn. Britská režisérka, scénografka a kostýmní výtvarnice Pamela Howardová obdařila burleskní, lehce satirické a trochu revuální dílo uvěřitelným životem, přiměřeně bujnou fantazií a pěknými barvami.
Neuchýlila se k násilné aktualizaci, ale propojila bizarnost, naivitu, hravost a surrealismus v příjemné představení, ve skutečné hudební divadlo.
Dařilo se i dirigentu Jaroslavu Kyzlinkovi a pěvecky i většině sólistů, v čele s Jaroslavem Březinou v titulní roli.
Janáčkovy jiné opery, ať už jsou to dramata, nebo Příhody lišky Bystroušky, dosahují určitě větší působivosti, také Výlety páně Broučkovy v novější dvoudílné finální podobě jsou bohatší a zajímavější, ale oživení původní podoby prvního z obou dílů je i tak rozhodně víc než jen kuriozita.
Moskvané svému Janáčkovi nerozumí
Moskevským hostům festivalu – opernímu souboru Helikon – se brněnské publikum tak jednoznačně přesvědčit nepodařilo. S nábojem a poetikou Janáčkovy Věci Makropulos se ruská inscenace trochu míjí.
Pověst, která divadlo Helikon předcházela, hovoří o ambiciózním vedení a dramaturgii. Vůbec první nastudování této Janáčkovy opery v Rusku je nesporně počinem hodným uznání. Režisér Dmitrij Bergman však přečetl a vyložil příběh o třísetleté ženě až příliš expresivně.
Tím, že se pokusil vyhnout realismu, zamlžil současně zřetelnost a civilnost Čapkovy předlohy a přidanými bílými nezpívajícími figurami zemřelých značně vybočil z rámce obvyklého pro Janáčkův svět.
Hudební nastudování dirigenta Vladimira Ponkina bylo z hlediska stylu Janáčkovi podobně vzdáleno. Důraz na zvukovou přísnost a hutnost sice podtrhlo skladatelovu modernost, ale potlačilo lyriku i patos a znivelizovalo vnitřní bohatství a proměnlivost opery.
Pěvci se snažili a čeština jim vcelku šla, ale v mnoha případech znemožňoval hutně znějící orchestr a pohyb postav mezi kulisami srozumitelnost slov i pochopení všech zvratů děje. Velmi dobrý komplexní dojem nicméně vzbudila Natalija Zagorinskaja v hlavní roli Emilie Marty.
Festival v Brně trvá do 28. listopadu. Další událostí by mohlo mimo jiné být hostování divadla z Essenu s Bergovou operou Lulu, v Česku vlastně nehranou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist