Přestože letošní šumperská bluesová událost částečně opakovala jistoty předchozích ročníků, nebyla nouze ani o překvapení. Pro festival BluesAlive navíc zůstalo typické, že se hudba neodehrává jen v koncertních sálech. Dění se přesouvalo do restaurací, kde se na jam sessions setkávali hudebníci hvězdní i méně známí.

Ostatně nečekané setkání se odehrálo také na scéně hlavní. To když se k jen pro BluesAlive sestavené české kapele britského zpěváka Pata Fulgoniho (jinak frontmana skupiny Kava Kava) připojil vynalézavý americký kytarista Gary Lucas, který předtím koncertoval samostatně v šumperském Klášterním kostele.

Vzhledem ke dřívější spolupráci Fulgoniho a Lucase možná o zas takové překvapení nešlo, což ovšem zdařilému jamu neubralo na půvabu.

„Nečekané jistoty“

Jak slibovali pořadatelé, páteční vystoupení interpretů, kteří už na předchozích ročnících BluesAlive hráli, proběhla v jiném duchu než premiéry.

Pokud se od spojení modernisty Johnnyho Marse, novátorsky modulujícího zvuk foukací harmoniky elektronickými efekty, a ortodoxního kytaristy Michaela Roache čekala kontroverze, nedošlo k ní. Duo se s citem přiklonilo spíše ke tradici jako univerzálnímu dorozumívacímu prostředku.

Corey Harrisovi se podařilo publikum uhranout

Je pravda, že Corey Harris působil originálněji minule, kdy vystoupil s kapelou a do aranžmá zapouštěl západoafrické inspirace. Také jeho letošní uchopení dřevního Delta blues či ragtime bylo však brilantní.

„Tichého sólistu“ s akustickou kytarou či kytarou s kovovým rezonátorem bohužel ze začátku znervóznila chladnější odezva a zážitek rušil hluk v sále. Přesto se mu nakonec podařilo většinu publika uhranout.

Arabsko-americko-holandští NO Blues hráli „country-blues Předního východu“

Naopak set „arabsko-americko-holandského“ NO Blues dopadl ještě lépe než v případě šumperského debutu. Už tehdy šlo o zdařilý koncert, ovšem část ortodoxních bluesových fandů ho tehdy odzívla.

Tentokrát publikum vědělo, co má čekat, a kapela se doslova rozletěla do maximálně vstřícné, roztančené atmosféry narvaného sálu.

Od minule se sestava rozšířila o súdánského perkusistu Osamu Maleegi, který vířivými protirytmy dodal orientálním variacím bluesových tradicionálů pro loutnu oud i autorskému „country-blues Předního východu“ další scelující barvu.

Bluesová radost

Ze sobotních premiér nadchlo především americké kvarteto The California Honeydrops v nezvyklém obsazení piano, bicí respektive valcha, saxofon a zpívající trumpetista.

Žánrově se kvartet rozmáchl od dřevního rhythm-and-blues a neworleanského jazzu až k písním Raye Charlese a radostným šramlem postavil na hlavu klišé o „smutném“ bluesovém feelingu.

Johnny Winter byl hlavní hvězdou festivalu

Zdá se to neuvěřitelné, ale Johnny Winter si navzdory zdravotním problémům doopravdy udržel slušnou formu.

Po volnějším začátku s instrumentální skladbou Hideaway se postupně rozehřál ke šlapajícím boogie i osvědčeným rock’n’rollovým kusům jako Johnny B. Goode ze svého starého repertoáru.

Zpěv působil přesvědčivě a došlo i na nezaměnitelná slide kytarová sóla. Ani ve Winterově případě není zahánění smutku pomocí blues žádné vytloukání klínu klínem.

Nabitý program letošního ročníku BluesAlive nastolil jediný zásadní problém, a to pořadatelům. Příští rok budou mít hodně práce udržet tak vysokou úroveň programu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist