Deset árií, z toho tři jako přídavky, zazpíval ve čtvrtek večer ve Smetanově síni v Praze oslavovaný polský barytonista Mariusz Kwiecien. Recitál se konal pouhé dva týdny poté, co byl Kwiecien jedním z protagonistů dalšího přímého přenosu z newyorské Metropolitní opery do světových kinosálů, včetně kin ve 24 českých městech. Šlo o Donizettiho Dona Pasquala, v němž se ovšem největší pozornost upínala na ruskou sopranistku Annu Nětrebko. 

Za pěkného doprovodu Pražských symfoniků – orchestru FOK – a Kwiecienova krajana, výborného mladého dirigenta Lukasze Borowicze, zazněly ve čtvrtek na pražském koncertě árie z oper Rossiniho, Mozartových, Belliniho, Donizettiho, Verdiho, Čajkovského a Sergeje Rachmaninova.

Osmatřicetiletý sólista je počítán k mezinárodně úspěšným pěvcům právem. Je obdařen příjemně znějícím, výrazně lyrickým hlasem. Z povahy tohoto oboru i z typu umělcovy osobnosti nicméně vyplývá, že nešlo o program, který by v sále bezprostředně vyvolával bouře nadšení – ty patří spíš k vysokým tónům tenoristů a k recitálům hvězdných sopranistek nebo nadprůměrně komunikativních basistů.

Kwiecien, přestože dával najevo jevištní zkušenost s rolemi, byl navíc během večera zdrženlivější. Právě proto působil sympaticky a prostě. V belcantovém italském i v ruském repertoáru, stejně jako v energických rolích typu Figara nebo Dona Giovanniho, byl jeho zpěv setkáním se špičkovým vokálním uměním. Jeho témbr a projev však přesto není charakteristicky jedinečný.

Praha se úspěšně zapojuje do současného propojování koncertních recitálů, operních přenosů a vydávání oper na DVD. Koncert byl jedním z příkladů. Publiku to konečně začíná přinášet kontakty s aktuálním stavem operního umění a alespoň několikrát za rok živě s osobnostmi, které stojí v centru světové pozornosti.

Mají to mimochodem příští rok v lednu být tenorista Jonas Kaufmann a basbarytonista Bryn Terfel a v červnu poprvé jedna z absolutních hvězd – sopranistka Cecilia Bartoli.

Mariusz Kwiecien by se do Prahy měl vrátit. Dnes se má sejít s vedením Národního divadla a představit svou vizi o hostování v nové inscenaci Mozartovy opery Don Giovanni, která bude uvedena zřejmě v příští sezoně. Titulní roli pěvec s velkým úspěchem ztvárnil již na několika světových prestižních scénách, velmi jej ale láká Stavovské divadlo.

Kwiecien by podle svých slov chtěl zpívat také více české hudby, v Metropolitní opěře debutoval v Janáčkově Kátě Kabanové v menší roli Kiligina. V současné době pracuje na dvou nahrávkách, v nichž zazní i české opery – Čertova stěna od Bedřicha Smetany a Šelma sedlák od Antonína Dvořáka. "Třeba bych je někdy mohl představit i v Praze," řekl na úterní tiskové konferenci.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist