Jaromír Nohavica není papírový
Dokud se zpívá, ještě se neumřelo. Slova z textu proslulé písně Jaromíra Nohavici přesně pojmenovávají, proč je ostravský bard věčně živý. Protože zpívá. Když ale pouze čteme jeho texty, opuštěné hudbou i tím nejzásadnějším, autorskou interpretací, zůstávají většinou jen "půlpísněmi". Kdyby se vydavatel nerozhodl publikovat obsáhlou sumu textů, ale pouze sbírku poezie z nich, pak by musel hodně přebírat.
Našel by sice několik naprosto výjimečných, Darmodějem z roku 1983 počínaje a famózní, dva roky starou Mám jizvu na rtu konče, ale "hodilo" by to tak do padesáti tiskových stran a nikoliv oněch 238. Nohavica opravdu není papírový, on je dozajista živý.
Proč se mají plyšovým hračkám stříhat cedulky
V aktuální záplavě pohádek, ke kterým jejich pisatelky přivedly maminkovské zkušenosti, vyniká žlutá knížka čtvercového formátu. Osmadvacetiletá autorka oceňované novely Hruškadóttir napsala nyní příběh pro děti s výjimečnou empatií. V jejím vyprávění není ani špetka dospělácké shovívavosti.
Neopírá se o žádné z pohádkových klišé, svět plyšového žabáka Filemona je překvapivý a útulný. Filemon jednou po koupání objevil, že má vzadu přišitou "nějakou ruličku". Je to cedulka, z níž se dozví, že se narodil v jednom městě v Podkrkonoší. Je jasné, že se tam hned musí vypravit. Komické situace, které z toho plynou, si čtenář nejlépe užije, má-li komu předčítat.
Cestou na západ pozor na hrůzy pustiny
Odkaz britského stvořitele "čtyřrozměrných nočních můr" technologického věku připomíná dystopie inspirovaná krizí kolem OPEC a hrozbou, že světu dojde ropa. Přehrazením Beringovy úžiny - ve snaze srovnat energetické manko USA - severoamerický kontinent zkolabuje. A tak když u Ellis Islandu přistane roku 2114 evropská expedice, podobá se už Eliotově Pustině - v New Yorku a Washingtonu totiž straší postmoderní repliky indiánů.
Člověk je sám sobě hrobařem, varoval Ballard a ve své knize dává prostor k názorné ukázce. Cestou na západ číhají na průzkumníky spíš běsy z Conradova Srdce temnoty než hladové kreatury z McCarthyho Cesty.
Kdo trpíš na vidiny, slyšiny a předtuchy...
Horda lidojedů v metru, dům-zabiják či usmažení zaclánějícího strýce na pláži v tropech. Jsou to pitvornosti jako ze strašidelných taškařic Miloslava Švandrlíka, jen mají díky známému tvůrci globalizovanější šmak. Novou Horowitzovu sadu hrůz hrůzoucích pro -náctileté, kterou britský scenárista sepsal o pauzách mezi díly seriálu Vraždy v Midsomeru, zajímají vidiny, slyšiny, předtuchy a jiné obrazotvornosti, jež ženou dětské hrdiny do záhuby, nebo aspoň vstříc peklu otevřených konců.
Inu, mládeži, věci nejsou tím, čím se zdají být, ale pokud se k černé anekdotě sem tam přidá i detektivkářský trik zvaný dvojitý zvrat, je jisté, že se tím autor povznese z hororu průměru.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist