Petr A. Bílek, Blanka Činátlová (ed.)
Tesilová kavalérie
Pistorius & Olšanská, Příbram 2010, 256 stran, 269 korun
Sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století nabízejí dodnes materiál k přemýšlení. Zvláště u nás, kdy se výraz normalizace stal synonymem pro společnost založenou na oficiálně sdílené lži. Invaze z roku 1968 byla interpretována jako bratrská pomoc a režim opřený o okupanty se snažil svou existenci legitimizovat všemi prostředky. Nevynechal ani populární kulturu, jak dosvědčuje sborník příznačně nazvaný Tesilová kavalérie.
Upocená doba
Jedenáct autorů z pražské Filozofické fakulty UK zkoumalo normalizační filmovou a seriálovou tvorbu, pop music a další fenomény včetně módy, kutilství či kremačních projevů. Na různých příkladech autoři ukazují proměnu ideologických vzorců i snahu režimu překódovat dědictví šedesátých let na neškodný "tesilový" prefabrikát. Od budovatelské bojovnosti přechází propaganda k diskurzu udržování klidu a uzdravení se z poblouznění. V kultuře se rezignuje na nefunkční koncept socialistického realismu a důraz se přesouvá právě na populární kulturu.
"Každá totalita o sobě lže jako o neútlaku," píší autoři. Praktiky ideologické manipulace ukazují jednak na explicitně prorežimních dílech typu Majora Zemana, Okresu na severu či skrytěji Ženy za pultem, jednak i na zdánlivě neproblematických komediích a pohádkách, jako byly snímky Na samotě u lesa, Kulový blesk či Ať žijí duchové!
V porovnání s filmy nové vlny jim prý chybí autentičnost – realita je hladší, problémy malichernější, tíživost světa zmizela. "Ve Smoljakových a Svěrákových filmech," míní Michaela Petránková, "divák nepozoruje realitu, nýbrž uměle vykonstruovaný svět."
Podobnou tendenci vidí Petr A. Bílek i v tehdejší pop music, pro niž je mimo jiné typické estrádní televizní aranžmá s velkými tanečními orchestry, které sugerují pocit "kolektivního týmového díla, výsledek harmonické práce celého organismu". Ostatně státotvorný prvek nalézá autor i v popěvcích Františka Ringo Čecha či Jiřího Schelingera.
Totální indoktrinaci ilustrují eseje o tělovýchově, módě či pohřebnictví. Režim si zkrátka nárokoval svého občana ve všech sférách. Od vítání nových občánků, jež mělo nahradit institut křtu, přes manifestaci "kolektivního těla" při spartakiádě až po kremaci s projevy vytěsňujícími metafyziku ve prospěch všesoudružského pozemšťanství.
Metaforou doby by se pak mohlo stát oblečení z neprodyšné syntetické látky, do níž se lidský pot nevsakoval, nýbrž stékal po těle celé této upocené éry.
Čekání na Gogotta
Je jistě dobře, že i naši akademici už začínají brát na vědomí populární kulturu, jež tvoří významnou součást společenského klimatu. Přesto se však nevyhnuli jistým nástrahám. Kromě generalizace a redukce člověka na pouhý objekt normalizace mají tendenci přikládat na pop-kulturu neadekvátní měřítka.
Oddechová produkce je ze své podstaty úniková a za normalizace se projevil podobný efekt jako v době protektorátu. Vznikla řada zábavných děl, z nutnosti oproštěných od časovosti, jež se díky tomu dodnes těší oblibě. Tento národní paradox nestojí za moralizování.
S postmoderní výbavou totiž lze nalézt poplatnost době vlastně v čemkoli. Ve Svěrákových filmech je jí jistě mnohem méně než třeba v Čapkově pohádce o pejskovi a kočičce, když slavili 28. říjen. Některé ideové analýzy tak působí až směšně. Viz hypotéza, že "import spaghetti westernů s Budem Spencerem a Terencem Hillem dokázal v normalizačním Československu vítaně devalvovat étos klasických westernů akcentujících boj Dobra se Zlem".
Celkově však musíme Tesilovou kavalérii přivítat. Obsahuje řadu cenných postřehů, výtečné kalendárium – a hlavně tolik potřebnou paměť. Až zase bude Karel Gott, symbol oné éry, dostávat medaili Za zásluhy o stát, připomeňme si, že už roku 1979 obdržel čestný diplom Leninského komsomolu za upevňování přátelství mezi naší a sovětskou mládeží. Nic víc, nic míň. Jen paměť.
Videoukázky: práce a zábava sjednocené v ideologii
Nejslavnější normalizační seriál Žena za pultem nyní s úspěchem reprízuje televize Barrandov. Z úst vesměs výborných herců v něm lze vyslechnout věty jako: "Dnes dovezli omylem dva tisíce čokoládových zajíců" či "Je tolik banánů, že už to ani nemám kam dávat". Seriál se dočkal i pozdějších parodii, jako na tomto videu.
Název knihy Tesilová kavalérie je odvozen z jiného normalizačního televizního "monumentu" - seriálu Plechová kavalérie.
Lámala se sedmdesátá a osmdesátá léta a Československá televize nasadila třináctidílný seriál Inženýrská odysea. Po prodavačkách z potravin a zemědělcích přišli na obrazovku jako hlavní hrdinové inženýři.
Psal se rok 1977, Karel Gott zpíval v estrádách Lady Karneval, tanečnice se vlnily a chartisti seděli – nikoliv však v publiku, ale ve vyšetřovací vazbě.
Tvrdý rock většinou dráždil normalizační kádry, přesto v krotké podobě pronikl i do televize. Cenzory dokonce ani nepohoršily erotické kreace tanečnic v "klipu" k písni Nám se líbí, kterou zpíval Jiří Schelinger. Jen se nesmělo zpívat, že kromě Drakuly pijí lidem krev i komunisti.
Kontakt se západní popkulturou byl v normalizačním Československu přerušen. Když už v zemi výjimečně vystupovali nějací "západní" zpěváci, prijížděli spíš z jihu jako italský bard Drupi. Ten dokonce nazpíval duet s Hanou Zagorovou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist