Nejznámější díla hyperrealismu vystavuje nyní vídeňské muzeu moderního umění MUMOK. Slavný obraz karavanu od Ralpha Goingse či volkswagenu od Dona Eddyho a další malby a sochy známých autorů budou pod názvem Hyper Real k vidění do 13. února.
Podle jedné z kurátorek Susanne Neuburgerové představuje výstava sbírku, kterou muzeím ve Vídni, Kolíně nad Rýnem, Cáchách a Budapešti věnovali manželé Ludwigovi. Většina děl pochází ale z rakouské metropole. Fotorealismus či hyperrealismus 70. let je ve třech patrech muzea představen v kontextu s pop artem a velkými fotografiemi 80. let.
Častý motiv: automobil
Nové realistické umění vzniklo koncem 60. let. Skutečnost se snažilo zachytit přesně a věrně jako fotografie, ale pomocí tradičních malířských prostředků a technik. Autoři na velká plátna přenášeli výjevy známé z amatérských snímků či novinových stránek.
Podle kurátorky Neuburgerové nechodili pro náměty daleko. Využili vše, co bylo kolem nich. Mnohé obrazy vypovídají o životním stylu v USA v 70. letech. Jsou na nich auta, rodina či město.
Právě automobily představují častý motiv. Mezi nejznámější díla fotorealismu patří obraz volkswagenu od Dona Eddyho z roku 1971. V laku kapoty, v disku pneumatiky a v pochromovaných částech vozu se zrcadlí okolí, na plátně v pozadí pak vidíme další auta. Právě odrazy a zrcadlení představovaly podle kurátorky důležitý prvek.
Vídeňská výstava Gender Check se dívá pod sukně. Dokonce i mužům - čtěte ZDE
Plakátům z doby vietnamské války chybí karikatury amerického nepřítele - čtěte ZDE
Vystaveny jsou také další Eddyho práce. K vidění je třeba jeho obraz výlohy s kabelkami a botami z roku 1974. Ve skle výkladní skříně se zrcadlí ulice. "Na fotografii není vše ostré. Vzdálenější či bližší předměty jsou rozmazané. Tady na plátně je zobrazeno všechno stejně," podotýká kurátorka.
V sálech MUMOK nechybí ani další ze slavných obrazů – karavan od Ralpha Goingse z roku 1970. Podle Neuburgerové pro malbu posloužila jako předloha fotografie. Rozbité vozy a parkoviště zachycoval třeba i John Salt. Sám jednou řekl, že kdyby se nepřestěhoval do USA, nikdy by auta nemaloval.
Konfrontace s Warholem
Expozice představuje ale také práce evropských umělců. Třeba Jean Olivier Hucleux na obří plátna přenesl výjevy ze hřbitovů.
Pozornost návštěvníků přitahuje rovněž socha nahé ženy na posteli z roku 1974, kterou vytvořil John De Andrea. Srovnání fotorealismu s pop artem pak umožňují díla Andyho Warhola či Roye Lichtensteina.
Z Vídně se výstava přestěhuje do Cách, kde bude k vidění od března. Odtud by se měla přesunout ještě do Budapešti.
Tom Wesselmann: Krajina
Ralph Goings: Karavan
Robert Bechtle: Berkeley
Richard Estes: Downtown
Howard Kanovitz: Vernisáž
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist