Salvy smíchu vyvolalo v sobotu v berlínském kině Delphi Filmpalast premiérové promítání českého dokumentu Nesvatbov na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. Jeho režisérka Erika Hníková (na snímku) přitom svůj snímek o nezadaných třicátnících a svérázném slovenském starostovi, který se jim všemi způsoby snaží najít partnera, považuje spíše za smutný.

"Na mě pořád ten film působí spíš smutně než humorně. V okamžiku, kdy mi někdo říká, že se od začátku do konce bavil, tak já jsem z toho vždycky dost překvapená," přiznala Hníková.

Její třetí celovečerní dokument pojednává o slovenské vesnici Zemplínske Hámre, jejíž starosta - vysloužilý generál - bojuje všemi prostředky za to, aby obec nevymřela, neboť je v ní mnoho svobodných. Když nepomohou sliby finanční odměny za sňatek a za děti, ani každodenní apely k plození potomků v obecním rozhlase, rozhodne se uspořádat pro "nezavrabčené" seznamovací večírek. Ani ten ale kýžený výsledek nepřinese.

Nesvatbov měl v sobotu na Berlinale premiéru jako druhý ze tří českých filmů uváděných letos v oficiálním programu berlínského festivalu. V pátek měli jeho návštěvníci možnost prvně vidět česko-slovenské psychologické drama Dům slovenské režisérky Zuzany Liové, v úterý čeká premiéra snímek Osmdesát dopisů debutujícího režiséra Václava Kadrnky. Všichni tři čeští zástupci byli zařazeni do nesoutěžní sekce Forum.

Ukázka z filmu Nesvatbov (text pokračuje za videem)

"Sekce Forum mi přijde skvělá v tom, že se orientuje na zajímavé experimentální filmy, že to není filmový mainstream. Tím mi přijde zajímavá a jsem s tím úplně spokojená," komentovala Hníková zařazení svého dokumentu na jednom z nejprestižnějších filmových festivalů v Evropě.

"Jsem za to hrozně ráda, že máme film na áčkovém festivalu. Stalo se to souhrou náhod, já jsem ani nevěděla, že se o to pokoušíme. Pak jsem se to dozvěděla, což mě samozřejmě potěšilo," uvedla čtyřiatřicetiletá rodačka z Prahy, která má už na svém kontě ceněné dokumenty Ženy pro měny a Sejdeme se v Eurocampu. Za Nesvatbov, který měl v Česku premiéru v prosinci a uvedení na Berlinale je pro něj mezinárodní premiérou, byla nominována na cenu Český lev za nejlepší dokument.

V českém i německém tisku je svou poetikou přirovnáván k československé nové vlně 60. let, především k filmům Miloše Formana Konkurs nebo Hoří, má panenko.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist