Od udílení Oscarů uplynulo jen pár desítek hodin, a celý filmový svět už horečně analyzuje, co letošní výsledky prestižních amerických cen přinesou jednotlivým oceněným.
Nejvíc pozornosti se koncentruje na hlavního vítěze, britského režiséra Toma Hoopera, a celý štáb jeho filmu Králova řeč.
Angličan v Los Angeles
Jestliže hlavní herecký představitel Královy řeči Colin Firth už léta úspěšně působí v hollywoodských velkoprodukcích, teprve osmatřicetiletý londýnský režisér Tom Hooper dosud točil hlavně projekty pro televize. Oscar však pro absolventa Oxfordu znamená otevřenou vstupenku k nejdražším hollywoodským velkoprodukcím.
Hooper ale není na americké scéně úplně novým jménem – v roce 2008 natočil v produkci HBO historickou televizní minisérii John Adams o životě tohoto amerického prezidenta a prvních letech nezávislých Spojených států.
Ovšem až Králova řeč je Hooperovým prvním velkým celovečerním projektem s úspěchem na mezinárodním poli – přesto, že film natočil s rozpočtem sotva patnácti milionů dolarů. Ten je na hollywoodské poměry směšný, zvlášť v případě historického filmu.
V Americe se podobné filmy točí i za desetinásobek, nemluvě o trikových fantasy adaptacích – Peter Jackson má na rozpočet Hobita připraveno hned půl miliardy dolarů.
Přehled oscarových vítězů za rok 2010 - čtěte ZDE
Oscarům dominovala Králova řeč, radoval se koktavý Firth a těhotná Portmanová - čtěte ZDE
Mimochodem, s financováním Královy řeči Hooperovi pomohl i rtuťovitou povahou proslulý americký producent Harvey Weinstein, který před několika lety ve zlém opustil svou společnost Miramax a poslední léta marně usiluje o comeback do první hollywoodské ligy. Úspěch Královy řeči mu v tom může pomoci.
Tom Hooper zas může očekávat nabídky od dalších amerických producentských hvězd. Podobnou zkušenost má i režisér Florian Henckel von Donnersmarck. Rodák z Kolína nad Rýnem v roce 2007 obdržel Oscara pro nejlepší neanglicky mluvený film za německé drama Životy těch druhých. A v Americe se usadil natrvalo.
Jen hvězdný scénář nestačí
Záhy po Oscarech měl stůl zahlcen hollywoodskými kontrakty. Nakonec si vybral nabídku studia Sony/Columbia a s rozpočtem sto milionů dolarů natočil výpravnou špionážní komedii Cizinec. Na angažmá kývli Johnny Depp i Angelina Jolie. A i když recenzenti přijali líbivý snímek spíše rozpačitě, Donnersmarck má své místo v Hollywoodu jisté.
Podobně jako další letos oceněný Brit Colin Firth. "Jeho pozice je jiná, u něj si už hollywoodští agenti léta podávají dveře. Teď naopak musí přemýšlet, kam bude po Oscarech pokračovat, aby hereckou kariéru na nynějším vrcholu dále rozvíjel," je přesvědčen Tim Masters, filmový analytik a recenzent portálu BBC News.
Firth, který loni zazářil i v dramatu Single Man, podle Masterse momentálně zvažuje, že konečně přijme letitou nabídku na natočení dalšího dílu série o Bridget Jonesové. "To, co potřebuji, je dobrá komedie. A taky trochu oddych," řekl po oscarovém ceremoniálu Colin Firth.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist