Horory o vymítačích ďábla se během let staly v popkulturním kontextu žánrovou klasikou. Navázat na výtečné snímky Exorcista a The Omen: Přichází Satan! ze sedmdesátých let či na slavný horor Romana Polanského Rosemary má děťátko se ale v moderní hollywoodské produkci daří jen málokomu.

Zatím poslední pokus o "velkolepý návrat exorcisty" zrealizoval švédský režisér v hollywoodských službách Mikael Hafström. Jeho Obřad budil pozornost řadu měsíců. Na hororový žánr velkorysý rozpočet čtyřiceti milionů dolarů i angažmá Anthonyho Hopkinse do role neortodoxního kněze posedlého ďáblem, který coby mistr začne zaučovat skeptického žáka, aby ten záhy čelil fatálnímu střetu s mocí pekla, bylo pro média i fanoušky velkým lákadlem. Jak ale Obřad, jenž právě vstoupil do českých kin, ukazuje, právě Hopkins je bohužel i tím jediným důvodem, proč se na Hafströmovu novinku vypravit.

Příběh vatikánského vymítače neskrývá velkorysé výtvarné ambice ani invenční práci s kamerou, namísto napínavé podívané o odhaleném kacíři nabízí ve finále pouze koncentrovanou nudu nabitou vymítačskými klišé a prvoplánovými "lekačkami", tu a tam doplněnou odkazy na vatikánská spiknutí ve stylu knih Dana Browna.

Znepokojivou nejednoznačnost a místy skutečně sugestivní atmosféru Obřadu dodává pouze Hopkins v ústřední roli: coby cynický otec Lucas předvede celou škálu svých typicky "hannibalovských" zlověstných úšklebků, mistrovsky lavíruje mezi stoickým klidem a cholerickými výpady posedlého kacíře a vychutnává si doslova každý záběr. Pro tak ambiciózní projekt, jakým Obřad nepochybně byl, je však solidní herecký sólopart přece jen trochu málo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist