Dalo se to očekávat. Film Odcházení, který je událostí roku už jen kvůli postavě režiséra, scenáristy, autora předlohy, oceňovaného dramatika a bývalého československého a českého prezidenta v jedné osobě, Václava Havla, musel zákonitě vzbudit ohromný mediální zájem.
Během pár dnů si však vysloužil též značně rozporuplné přijetí - nejen jako filmový debut nejednoznačného žánru, formy i stylu, ale hlavně coby z řemeslného hlediska takřka doslovné převedení dosud posledního dramatického útvaru bývalého státníka a respektovaného tvůrce na filmové plátno.
Filmová adaptace Odcházení je především divadelním filmem určeným milovníkům specifické havlovské stylotvorné poetiky a osobitého humoru. Z filmového hlediska však dramaturgicky vůbec nefunguje.
Werichovská forbína v multikině
Odcházení od počátku nezastírá velké ambice režiséra a bezbřehé nadšení i naprostou tvůrčí oddanost skupiny jeho uměleckých i osobních přátel, navíc vesměs těch vůbec nejznámějších filmových a divadelních hvězd, jimiž česká kulturní scéna momentálně disponuje. Ani to však k natočení dobrého filmu nestačí.
Divadelní jeviště a filmová scéna vyžadují naprosto odlišný přístup k textu i odlišný typ herectví: tuto premisu jako by tvůrci předem zavrhli a Odcházení inscenovali takřka doslovně - jen v exteriérech a s kamerou. Vlastně proč ne, chtělo by se říci takto zdánlivě invenčnímu, z filmového hlediska novátorskému přístupu k věci. Jenže to by nesměl na plátně působit tak přepjatě, nezáměrně afektovaně a navíc dramaturgicky zcela ploše. Tolik potřebná filmová nadsázka, která by Havlovu vtipu a osobitosti jistě znamenitě prospívala, tu zkrátka úplně chybí.
To, co výtečně fungovalo na jevišti jako série samostatných skečů, jež jsou volně provázány ostinátem nekonečných návštěv novinářských karikatur a opodstatněného "deklamování" politicko-společenských postřehů odcházejícího kancléře, nedobrovolně se loučícího s luxusem vládní vily, v celovečerním výrazně stylizovaném pojetí na plátně vyznívá místy samoúčelně, prkenně, místy přímo nezáměrně směšně – a nepatřičně. Asi jako werichovská forbína pronesená z plátna do publika mamutího multikina (v němž budou diváci, vybaveni jistě i oním nezbytným popcornem, Odcházení mimochodem nejčastěji sledovat).
Zábavná fraška pouze pro zvané
Samozřejmě, je nač se dívat. Havel se těšil z tvůrčího zázemí, o němž se ostatním debutantům ani nesní. Kamera Jana Malíře, střih Jiřího Brožka i skvostná hudba Michala Pavlíčka poskytly Odcházení výtečnou službu. Všichni hvězdní herci, včetně Josefa Abrháma a jinak přesvědčivé mondénní Riegerovy "dlouholeté přítelkyně" Ireny v podání Dagmar Havlové, tu však paradoxně stále působí pouze jako jakýsi podivný, pro celkové vyznění snímku vlastně nepodstatný komparz.
Jako by jen marně a se střídavými úspěchy hledali nejvhodnější polohu, v níž by absurdní poetika scénáře, prokreslení jejich postavy i osobitý přístup ke kameře, výpravě a vpravdě divadelní scéně (v podstatě celý děj filmu se odehrává na neustále zalidněném plácku před vilou, kde se v náročné choreografii pohybují postavy ve stylizovaných historizujících kostýmech) nejlépe vynikly.
Jak se navíc na filmovém plátně ukazuje, ani vynikající herci charakteru Miroslava Krobota a Vlasty Chramostové neměli při natáčení Odcházení příliš jasno, zda točí experimentální divadelní adaptaci, rozvernou, poťouchlou frašku záměrně čerpající z ochotnického divadla a kramářských písní, anebo plnokrevné, vážně pojaté i vážně míněné celovečerní podobenství o ztrátě moci a jejích důsledcích.
Jako by inspiraci čerpali režisér i herci odevšad – a přitom se s vervou debutantů královsky bavili, ovšem poněkud na úkor přihlížejících diváků, včetně těch, kterým je jinak poetika Havlových her velmi blízká. Tato filmová země je zkrátka pouze pro zvané.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist