Dejvické divadlo tento týden uvedlo jednu z nejočekávanějších inscenací jarní sezóny: scénickou miniaturu Wanted Welzl. Divadelní western ze země věčného ledu neboli "hru, ve které jde o život", jak zní podtitul inscenace, napsal dramaturg Dejvického divadla Jan František Tománek.
Volně a po svém vycházel z pamětí a životopisů originálního Čecha moravské národnosti, cestovatele, lovce, zlatokopa, eskymáckého náčelníka, vynálezce a také nejvyššího soudce na Nové Sibiři Jana Eskymo Welzla, který v druhé polovině 19. století strávil desítky let na severu amerického kontinentu.
Lapidárností děje, typem nadsázky i humorem (černým) připomíná Tománkův text komiksové bubliny nebo titulky k němému filmu. Atmosférou souvisí například s kultovním snímkem Jima Jarmusche Mrtvý muž nebo románem Stena Nadolnyho Objevování pomalosti.
S příběhy, které se jednoduše, symbolicky i zábavně pokoušejí zachytit souvislost lidského života s řádem přírody na jedné straně a zároveň moment jeho fatální a svým způsobem sebevražedné odtrženosti na straně druhé.
Zažloutlá fotografie
Jednotlivé výjevy inscenace sledujeme jako kuriózní útržky trochu zpomaleného starého filmu. Například hned úvodní, několikaminutová a metaforická sekvence: Eskymo Welzl (David Novotný) s rancem přes rameno jde přes jezero a bodcem na tyči zkoumá, zda je led dost pevný.
Filmovým fanouškům se při výstražném zvuku křupajícího ledu a pohledu na soustředěného muže možná vybaví Tarkovského Stalker. Někomu jinému zažloutlá, exotická a trochu bizarní fotografie.
O pár sekvencí dál se zase ocitáme v důvěrně známém světě pistolníků a westernového dramatu: chladnokrevný mstitel Bradley (Václav Neužil) pronásleduje a vraždí obchodníka, který alkoholem devastuje životy eskymáckých lovců i jejich tradice.
Opilý Eskymák, který právě vyměnil kůže za chlast, podřízne v opojení ženu i dceru a blábolí cosi o duhových rybách v Mrtvém jezeře. Vyčůraného šerifa (Hynek Čermák) zajímají prachy, které si kšeftman s pálenkou ulívá u své milé, prostitutky Jane (Klára Melíšková). A ta s pokerovou tváří a pistolí u hlavy hraje o život a nabídne se Bradleymu...
Oproštěné, stylizované obrazy Jiřího Havelky mají příchuť i poezii dobrodružných klukovských představ. Většinou suverénně, místy ale i s odřenýma ušima, balancují mezi hlubokou, průzračnou naivitou a hravou banalitou, jímavostí a moralitou.
Závěr, který málem uklouzne na sentimentálním obrazu Welzlovy smrti pod ledem Mrtvého jezera, zachraňují groteskní momenty jako oštěp protknutý tělem šerifova pomocníka, který vražednou zbraň vnímá pouze jako nešikovnou překážku v pohybu.
Ke kořenům divadelnosti
Scéna výtvarníka Dády Němečka funguje na principu fotografické závěrky. Je s to "vyříznout" ze stylizovaných divadelních obrazů režiséra celek i výmluvný detail.
Toto výtvarné řešení, které divadelními prostředky pracuje s jazykem filmu, je nevídané a pro styl inscenace určující stejně jako světla, která krásně a nečekaně proměňují náladu jednotlivých sekvencí.
Přestože se v Dejvicích v poslední době hodně inspirují filmem, zdá se, že míří spíš ke kořenům divadelnosti. Po minimalistickém Muži bez minulosti a "hráčské" inscenaci Dealer's choice je zřejmé, že zkoušejí vyprávět jednoduché, ale silné příběhy tak, aby nás soustředili k podstatnému, ale nepřipravili o požitek ze hry a blufování.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist