Záplavou květin, trojími ovacemi vstoje a dvěma přídavky skončil ve čtvrtek večer pražský koncert italské operní hvězdy Cecilie Bartoliové. Ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina poprvé zazpívala před českým publikem na koncertu zvaném Vivaldi ritrovato.

Bartoliová představila árie z oper Antonia Vivaldio plné emocí, vášně, lásky i smutku. V premiéře ji doprovázel renomovaný francouzský soubor Ensemble Matheus, věnující se poučené interpretaci staré hudby. Řídil ho jeho zakladatel, francouzský dirigent a houslista Jean-Christophe Spinosi.

Pětačtyřicetiletá operní diva září na světové hudební scéně již více než dvě desetiletí a s osmi miliony prodaných desek patří k nejprodávanějším klasickým umělcům.

Čtrnáct árií naplno

Již příchod Bartoliové oblečené do elegantní zelené róby provázel dlouhý potlesk publika, které ji netrpělivě očekávalo. Uznání sklízela pokaždé. Během téměř tříhodinového koncertu se vůbec nešetřila, přednesla 14 árií, orchestr ji doplnil v kratších instrumentálních skladbách pouze čtyřikrát.

Bezprostřední Bartoliová s neokázalostí a zcela přirozeně představila pravé umění koloratury s perlivými ozdobami, zejména v árii "Z rozličných šílenství...Jsme jako lodi" z opery Olimpiade, árii "Zdá se, že moře pohltí" z opery Bajazet nebo "Ach, uteč honem" z opery Orlando furioso.

Koncertní síň rozzářil její pověstný, nádherně barevný mezzosoprán s mimořádně velkým záběrem do hloubek, jímž s naprostou samozřejmostí umí vyjádřit celou škálu emocí. Publikum naopak tajilo dech v dramatických "kusech", v nichž citlivě zpívala v nízké dynamice.

 

 

První část koncertu byla věnována úspěšnémé desce - Vivaldi Album, které vyšlo v roce 1999 a za první tři roky prodeje si ho koupilo přes půl milionu lidí. Vivaldi je v současnosti znám především svou instrumentální tvorbou, ve 20. a 30. letech 18. století byl ale také uznávaným autorem benátských oper seria. Složil jich téměř pět desítek, dochovala se však pouze polovina.

Objevené skladby

Ve druhé části večera se Bartoliová převlékla do róby jasně červené barvy a zazpívala árie, které objevila s dirigentem Spinosim, z oper Orlando furioso, Catone in Utica, La Silva nebo Argippo. Bartoliová ráda oprašuje zašlou slávu barokních komponistů, jejichž zapomenutá díla nachází s muzikology v archivech.

Většina z árií, které zpívala, je uváděna na veřejnosti velmi vzácně. Některé Bartoliová zpívala veřejně poprvé, a proto si vypomohla partiturou. Koncert ukončila árií "Pokud blesk zvolna" z opery Argippo, která vyvolala bouřlivé "Bravo!" a nekončící potlesk.

Šarmantní pěvkyně přidala dvě Händelovy árie. V nich se sólového partu ujaly trubka a hoboj, aby její zpěv doplnily. Nadšení posluchači nakonec ještě několik minut po skončení aplaudovali.

Praha je zastávkou krátkého turné Bartoliové. Před třemi dny se uskutečnil koncert v Mnichově, do začátku července Bartoliová zavítá ještě na zámek ve Versailles a do Baden-Badenu. Světově žádaná pěvkyně se do Prahy vrátí 16. října, kdy přednese repertoár italských kastrátů známý z alba Sacrificium, letos vyznamenaného cenou Grammy.

Italská operní hvězda Cecilia Bartoliov a francouzský dirigent Jean Christophe Spinosi při děkovačce na pražském koncertu

Italská operní hvězda Cecilia Bartoliov a francouzský dirigent Jean Christophe Spinosi při děkovačce na pražském koncertu

Italská operní hvězda Cecilia Bartoliov při děkovačce na pražském koncertu

Italská operní hvězda Cecilia Bartoliov a francouzský dirigent Jean Christophe Spinosi při děkovačce na pražském koncertu

Italská operní hvězda Cecilia Bartoliov při děkovačce na pražském koncertu