Hollywoodský herec Keanu Reeves vyměnil na čas filmové plátno za pero a vydal svoji první knihu pro "dospělé děti".

Reeves si v médiích získal pověst trochu zachmuřilého samotáře, když ho nedávno zasáhlo několik osobních tragédií, včetně úmrtí jeho dlouholeté přítelkyně a dítěte. Jeho současnou životní situaci vyjadřuje i titul knihy Óda na štěstí.

Loni vzbudila soucit fotografie, na které šestačtyřicetiletý Reeves sedí sám na lavičce a pojídá sendvič. V reakci na to byla na sociální síti Facebook zahájena kampaň Rozveselte Keanua.

Úzkou, ručně vázanou knihu Reevesových básní doplňuje na každé straně jednoduchá perokresba losangeleské umělkyně Alexandry Grantové.

Koupel zármutku v pokoji zoufalství

"Napustil jsem si horkou koupel zármutku/V mém pokoji zoufalství," začíná báseň a pokračuje slovy "šampon lítosti", "mýdlo bolesti", "obličejový krém sebenenávisti", "hedvábné pyžamo znovu sám".

Pokud tyto ponuré formulace vyvolávají úsměv, naplnil se tak Reevesův záměr. Kniha totiž byla původně vtipem pro přátele.

Zdůraznil však, že kniha není popisem jeho osobního života ani nemá za cíl vytvářet jeho mediální obraz. "Je jen do té míry osobní, jak reflektuje můj smysl pro humor. Obvykle se nekoupu v pokoji zoufalství se smuteční svíčkou," dodává herec.

Pro Grantovou bylo výzvou vytvořit kresby, které by se hodily k Reevesovu textu. "Potřebovalo to obrázky, které by na jednu stranu zdůraznily humor, ale vyjádřily i smutek," říká malířka. Výsledkem je kniha, kterou Reeves nazývá obrázkovou knihou pro dospělé děti.

Kombinace smíchu a pláče

I když kniha není míněna úplně vážně, podle Reevese v sobě má prvek svépomoci. "Je v tom kousek životní zkušenosti. Doufal jsem, že to lidi trochu ovlivní," říká.

Grantová dodává, že zaznamenala různé reakce na knihu. "Viděla jsem lidi, kteří se mohli potrhat smíchy. Ale pak jsem ji ukázala někomu v Los Angeles a ten propukl v pláč... Záleží, jak se k tomu lidé postaví," říká.

Kromě básnických zamyšlení se nyní herec pilně věnuje natáčení filmu 47 Ronin o proslulé samurajské legendě. Zároveň se podílí na tvorbě dokumentu Side by Side, který pojednává o vědě, umění a vlivu digitálního promítání.