První den karlovarský festival ukázal návštěvníkům koncentrovanou podobu své klasické tváře: počasí se střídá jako na houpačce, chvíli svítí slunce, chvíli prší, teplota se stabilizovala okolo čtrnácti stupňů, před pokladnami jsou dlouhé fronty netrpělivých baťůžkářů s oranžovými páskami festival pasů na krku, na červeném koberci se střídají hvězdy a ve Velkém sále hotelu Thermal je narváno jako každý rok.

Hned první večer taky Vary přivítaly svou hlavní star – Judi Denchová se ukázala jako milá, skromná dáma upřímně se radující ze své trofeje i atmosféry festivalu: "Kdosi mi říkal, že se člověk má radovat z úspěchu, ale že mu sláva nesmí stoupnout do hlavy. Slibuji, že od zítřka začnu zase poctivě pracovat, ale dnes si s dovolením užiju tuhle chvíli," řekla s upřímnou radostí herečka, která karlovarskou trofej doma na poličku postaví vedle devíti cen BAFTA a jednoho Oscara.

"Miluji Judi Denchovou," svěřil se režisér Cary Joji Fukunaga, který ji režíroval v zahajovacím filmu karlovarského festivalu, Janě Eyrové, kde Denchová ztvárnila roli hospodyně paní Fairfaxové. "Ostatní režiséři se zamilovávají do svých hlavních hereček. Mia je krásná, já však miluji Judi Denchovou. A doufám, že se mnou dnes večer konečně zajde na večeři," svěřil se zaplněnému Velkému sálu hotelu Thermal čtyřiatřicetiletý režisér.

Zatímco v sobotu odpoledne ve dvě hodiny publikum konečně uvidí epopej Františka Vláčila v restaurované podobě a projekce Markety Lazarové byla beznadějně vyprodána už včera dopoledne, kuloáry diskutují o byznysovém rozměru celé akce: digitálně byl totiž opraven obraz i zvuk tříhodinového filmu, na léta potřebnou opravu jediné filmové kopie bylo zapotřebí přes dva miliony korun, z nichž polovinu uhradil všudypřítomně oranžový generální "panter" festivalu, Skupina ČEZ.

Jiří Bartoška si tuto spolupráci nemůže vynachválit – oslovit a přesvědčit právě generálního partnera k úhradě víc než milionové dotace napadlo Bartošku a výkonného šéfa Kryštofa Muchu poté, co si loni na festivalové projekci všimli toho, že na obnově klasického Viscontiho Geparda se podílel módní koncern Gucci.

Skupina ČEZ prostřednictvím své nadace financovala restaurování takto nákladného historického díla poprvé. "Doufám, že se z toho stane tradice, vždyť co je pro firmy prestižnější, než obnova díla, které je zásadním počinem v historii československé kinematografie, které by mělo přetrvat pro další generace?" veří Bartoška.

Pravdou je, že díky pomoci festivalového generálního partnera Bartoška docílil toho, po čem čeští filmoví odborníci, kritici, filmaři i pedagogové volali dlouhá desetiletí – Marketa Lazarová byla technicky v tak špatném stavu, že se prakticky už nedala promítat. Ovšem na nezbytnou obnovu se stále nedařilo shromáždit prostředky. Až nyní. Doufejme, že napřesrok se někdo ujme třeba Skřivánků na niti nebo Ostře sledovaných vlaků. Na festivalu je uvidíme rádi.