Pedro Almodóvar oslnil Vary. V den, kdy festival žije uvedením digitalizované Markety Lazarové, se v karlovarském kině Čas docela nenápadně představil jeden z nejnápadnějších filmů letošního ročníku. Kůže, kterou nosím, nejnovější snímek proslulého španělského režiséra, láká nejen na Almodóvarovo jméno, ale především na vynikajícího Antonia Banderase v hlavní roli.
Slavného španělského idola v hollywoodských službách viděly Vary před dvěma lety na vlastní oči. Od té doby se však dál prezentuje, jak ho jeho fanoušci znají nejvíce – jako hispánský lamač srdcí v hollywoodských velkoprodukcích, kde sází na šarmantní zjev a angličtinu s výrazným přízvukem. Od Zorra mstitele přes dabing Kocoura v botách v komediích o Shrekovi.
Jazyk, kterým mluvím
V novém Almodóvarově filmu však Banderas dokazuje, že škatulkovat jej do role interesantně prošedivělého svůdce exotického zjevu by byla velká chyba. Banderas je nejlepší tam, odkud vzešel - v klasických dramatech hraných v jeho rodném jazyce. A v Almodóvarovi, který ho kdysi objevil, zvlášť.
Příběh bohatého a respektovaného plastického chirurga a váženého dermatologa (Banderas) s lehce psychopatickými a pedantskými sklony, který ohromí lákařské audiotrium objevem dokonalého transplantátu - umělé kůže, jež může být takřka všelékem, s Banderasovým výkonem stojí a padá.
Ušij si svou manželku
Jeho doktor Robert Ledgard totiž vedle geniálního objevu skrývá i děsivé tajemství - dvanáct let po tragické smrti jeho manželky, která se zabila poté, co poprvé spatřila svou kdysi krásnou tvář zohyzděnou požárem, se doktor Ledgard pokouší vyrobit si dvojnici své někdejší lásky - respektivě přešít do její dokonalé podoby někoho jiného, ne zcela dobrovolnou oběť.
A používá na to všechny své lékařské znalosti, schopnosti, pedantickou disciplinovanost, vědeckou přesnost, chirurgickou trpělivost. A taky psychopatické sklony, které mu nezabrání ani v tom nejhorším na cestě k naplnění jeho zrůdného úmyslu.
Jak přežít Vary, když nejste VIP? Snadno, i Hollywood je tu na dotek - čtěte ZDE
O půlnoci potkáte v Karlových Varech holku-zabijáka. Pozor na ni, jmenuje se Hanna - čtěte ZDE
Šarmantní muž dávno překročil hranice bioetiky i lékařské přísahy, nenechá se spoutat konvencemi ani předsudky, a v touze dokázat svou lékařskou genialitu se nebojí spáchat zločin. Je však otázkou, zda se mu ďábelský úmysl nevrátí jako bumerang - aby ho zničil.
Jde o víc než o temné myšlenky
Almodóvar v thrilleru s prvky melodramatu, který natočil podle bestselleru Tarantule Thierryho Jonqueta, diváka zapléta do složité pavučiny vztahových i dějových linií, záměrně ho mate retrospektivami a paralelními scénáristickými zkratkami, vypráví přerývavě, s mnoha odbočkami. A o to rafinovanější je pak překvapivá pointa jeho příběhu.
"Tvář nás definuje," říká Banderasův hrdina, i když sám za tou svou skrývá víc než temné myšlenky. V příběhu, v němž hraje zásadní roli chladně vykalkulovaná a precizně provedená pomsta, Almodóvar složil velkolepý hold několika svým vzorům - v Kůži, kterou nosím, najdeme hororvé odkazy na Hitchcocka, i temnou reflexi Buňuela. Zanedlouho se nový Almodóvar objeví i v běžné české distribuci.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist