Šostakovičovu závažnou 13. symfonii Babí Jar využívající společensky angažované verše uvedl ve středu festival Smetanova Litomyšl jako jedno z největších hudebních děl 20. století. Právem. Koncert se stal důstojnou připomínkou letošního 70. výročí nacistického masakru tří desítek tisíc Židů v rokli Babí Jar u Kyjeva.
Hodinová vokální skladba z počátku šedesátých let je ovšem nejen pietním vyjádřením úcty k těmto obětem, ale zároveň ještě něčím víc: hluboce lidským a otevřeně kritickým i burcujícím svědectvím o sovětské realitě.
Hudba Dmitrije Šostakoviče geniálně doplňuje a doříkává básně Jevgenije Jevtušenka o antisemitismu, kariéře, strachu a dalších jevech. Mladý básník tehdy odvážně vyhmátl pocity, které dnes lze chápat jako obžalobu totality.
Nejdůležitější koncert
Slovenský basista Peter Mikuláš má pro rozsáhlý sólový part symfonie vše potřebné - smysl pro ruskou dikci, pro dramatismus, patos i satiru. S mužským sborem z Brna a pod taktovkou Zdeňka Mácala přispěl k vyznění díla klíčovým způsobem.
Třináctá symfonie s podtitulem Babí Jar přesně odráží paradoxní pozici svého tvůrce, umělce sloužícího režimu a současně se vůči němu vymezujícího, umělce světového formátu režimem propagandisticky využívaného a zároveň omezovaného.
Symfonie byla svými civilními texty, námětem, bořením tabu i sugestivním výrazem ve své době zjevením; však také bylo její uvádění v Sovětském svazu brzy omezeno. V tuzemsku se hraje až od 80. let, vzácně a zřídka, ale vždy je to událost. První část je poémou o Babím Jaru, v dalších se střídá smutek s ironií, pochmurnost s hořkým úsměvem.
Krystalický romantismus na Prague Proms, to byl dirigent Pešek a recitátor Tříska - čtěte ZDE
Morricone předvede na Prague Proms "best of", přijede i syn Solženicyna - čtěte ZDE
Koncert se předem příliš dobře neprodával, převážná část programu festivalu, aniž by slevovala z uměleckých kvalit, je posluchačsky vstřícnější a tento projekt rozhodně neměl být jen něčím pro potěchu publika – měl své vážně myšlené poslání. Nakonec však bylo téměř plno - a kdo v Litomyšli ten večer byl, nemohl zůstat nezasažen. I když je to hudba moderní, působí jednoznačně srozumitelně a zhudebněné texty mají obrovskou sílu.
„Koncert Babí Jar považuji za to nejdůležitější, co letošní ročník Smetanovy Litomyšle přináší. Je dobře, že hudba dokáže připomínat. Snad má i sílu měnit. Je třeba uvádět Šostakovičovu symfonii Babí Jar,“ vyjádřil se jednoznačně ředitel festivalu Jan Pikna. Vyznění večera na zámeckém nádvoří mu dalo zapravdu.
Tři týdny s hudbou
Od 10. června jinak v tomto kouzelném prostředí –v památkově chráněném živém městě – zazněla například Dvořákova Stabat mater, Stravinského Svěcení jara, filmové melodie, Smetanova, Orffova a Beethovenova hudba a opery Turandot, Její pastorkyňa a Nápoj lásky.
Koncerty tu měla Česká filharmonie, Dagmar Pecková a Kühnův dětský sbor, uvedena byla Shafferova hra Amadeus a uskutečnila se řada výstav.
Sopranistka Sumi Jo na závěr zazpívá za doprovodu Pražské komorní filharmonie árie z francouzských a italských oper. Smetanova Litomyšl, to je už po dvě desetiletí vynikající dramaturgie, genius loci a když je štěstí, tak i příjemné počasí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist