Ve středu ráno se v Karlových Varech mnozí probudili téměř v šoku: poprvé za celou dobu konání festivalu nás totiž vzbudilo slunce, dosud zcela nevídaný jev.

Festival, dosud zahalený v šálách, čepicích, pláštěnkách a holínkách se poprvé koupe ve slunečním svitu (a jeho návštěvníci v bazénu hotelu Thermal).

Středeční den však patří i jednomu z vizuálně nejvýraznějších filmů karlovarské hlavní soutěže.

Lollipop Monster mladé německé režisérky Zisky Riemannové je stejně netypický jako autorka sama. Příběh o přátelství dvou pubescentních středoškolaček je koktejlem, který se ve Varech často nevidí.

Svedl dohromady barbínovsky poživačnou Ari a talentovanou malířku Oony, jinak též emo rockerku libující si v sebepoškozování a morbidních výjevech.

Ziska Riemannová, známá kreslířka komiksů, která se mimochodem zjevem i vystupováním blíží právě postavě Oony, předložila karlovarskému publiku i hlavní porotě roztomile líbivou pop-punkovou lolitkovskou geekette nálož s lízátky, nadýchanými sukněmi, morbidními kresbičkami, mašlemi, plyšáky a krvavými žiletkami.

A celé to přitom vrcholí téměř detektivní pointou.

Lízátko ke snídani

Německé "lolipopky", jak se jim ve Varech přezdívá, se mimořádně povedly, i když dávku estrogenu spousta novinářů-mužů nevydýchala.

Na ranní projekci totiž nebyli připraveni na pubescentní patnáctileté "nastěnky" s vyšpulenou pusou a hladovým výrazem.

Znovu se tak potvrzuje, že letošní hlavní festivalová soutěž je nebývale žánrově pestrá. Po temných strunách, na něž zahrálo španělské drama Neměj strach, komorním německém "divadelním" filmu Neviditelná, konverzačním gejzíru amerického Spoluautora nebo osobitém italském finančním thrilleru Malý klenot je lízátková euforie značky Lollipop Monster další lahůdkou pro fajnšmekry.

Nepochybně disponuje potenciálem prosadit se i na závěrečném ceremoniálu při udílení hlavních cen. Tým okolo Istvána Szabó, který hlavní festivalové jury předsedá, nebude mít jednoduchou pozici.

Letošní soutěž bude pravděpodobně napínavá do poslední chvíle.