Když si v sobotu večer šel David Morse ve Velkém sále hotelu Thermal pro svou hereckou cenu za výkon burana Guse, nejedno divácké srdce zaplesalo.

Herec, známý z celé řady hollywoodských velkofilmů jako 12 opic, Zelená míle, nebo ze seriálu Dr.House, přiletěl narychlo z Philadelphie - jen proto, aby si cenu mohl převzít osobně.

Velký sál hotelu Thermal přirostl Morsemu k srdci. Právě tady ostatně v pondělí vůbec poprvé svůj nejnovější film Spoluautor/Collaborator viděl.

"Bude to znít překvapivě, ale já svůj film ještě neviděl. Vy jste byli naše vůbec první novinářské publikum," svěřil se Morse na tiskovce v pondělí odpoledne novinářům.

"Doufáme, že jej publikum přijme pozitivně, ale samozřejmě, jsme zvědaví. Tady ve Varech je to jeho první veřejné promítání," dodal Martin Donovan, který film nejen režíroval, ale také si v něm zahrál druhou hlavní roli, postavu neúspěšného dramatika Roberta, kterého Gus v návalu vzteku a ve strachu před zákonem uvězní v jeho vlastním domě.

Oba tvůrci se neměli čeho bát. Působivě vystavěné civilní drama, stojící na výtečných dialozích s překvapivou pointou, sklidilo na festivalu standing ovation - když 1200 lidí tleskalo oběma tvůrcům v hotelu Thermal ve stoje, hollywoodské star se nebránily dojetí. "Tohle je fantastický festival," připomněl David Morse v sobotu večer, když za svou roli přebíral trofej. "To, co ho činí tak mimořádným, je především vášeň zdejšího publika pro film," dodal s tím, že si druhou cestu za oceán během jediného týdne (štáb Spoluautora se po jeho projekci v Karlových Varech v úterý vracel do Spojených států) prostě nemohl nechat ujít. "Musel jsem tu být a poděkovat," řekl.

Naopak dánská herečka v německých službách, Stine Fischer Christensen, oceněná za brilantní výkon ve filmu Neviditelná - Die Unsichtbare - v zámoří musela zůstat. "Stine bohužel právě natáčí svůj další film. Když jsem jí do New Yorku volal a řekl, že tu vyhrála hlavní hereckou cenu, deset minut plakala," řekl publiku režisér filmu Christian Schwochow.

Karlovarská porota naznačila trend - ocenila přesné, uměřené civilní herectví, které diváka strhne od prvních minut. Jak Morse, tak i Christensenová mají mnoho společného - kromě toho, že ve svých filmech prakticky neslezou z platna, lavírují oba mezi jednoznačně kladnou a výsostně nesympatickou polohou svých postav, s jejich rozhodnutími a emočními výbuchy se vyvíjí a graduje celá zápletka, právě oni svými výkony budují ve svých filmech potřebné napětí a dynamiku. Už dlouho nebylo tolik potřeba karlovarskou porotu za jejich rozhodnutí pochválit.