Po historické Redutě a luxusním Café Imperial se jazzová scéna festivalu filmové a symfonické hudby Prague Proms letos nastálo usadila ve vykrytém prostoru restaurace na Žofíně, jejíž mohutné kaštany zbrzdily i prudký liják a kde umělohmotné stěny odháněly mrazivý vítr od vody.
S volným pohybem mezi stanem a zahradami, přirozenou akustikou a fosforeskujícími neony na vodě získaly Prague Proms nefalšovanou festivalovou atmosféru.
Dramaturgie přivezla výraznou hvězdu v trumpetistovi Terenci Blanchardovi, jehož postbopovému kvintetu ve stylu Milese Davise z šedesátých let dominoval kubánskou hudbou silně poznamenaný pianista Almazan a ponuře frázovaní coltraneovští hadi saxofonisty Winstona.
S podobně hardbopovým základem pracovalo i visegrádsky namíchané septeto East European Ensemble, které zaujalo invenčním vedením dechových čtyřhlasů a více než ansámbl sólistů připomínalo kompaktní big band.
Ve středu jazzová část festivalu vyvrcholila koncertem trumpetisty Bobbyho Shewa. Někdejší odvedenec vyučený foukáním na trubku u armádního stánku s pizzou hrával v big bandu Tommyho Dorseyeho, kde musel probírat uprostřed hraní usínajícího trumpetistu-narkoleptika, a především v kapele bílého bubeníka Buddyho Riche.
Vyhecovaný, ač iritovaný Richovým výbušným jednáním tu Shew zvládl pozici prvního trumpetisty a od té doby ho pověst předchází. V Praze vystoupil už jako osobitý sólista po boku Českého národního symfonického orchestru dirigovaného Kryštofem Markem.
Největší zásluhou festivalu však byla přehlídka mladého českého jazzu na protějším břehu řeky v nikdy nespícím klubu Jazz Dock.
Po crossoverovém smyčcovém kvartetu Epoque a triu nedoceněné klavíristky a famózní autorky Beaty Hlavenkové se tu v mainstreamové konfiguraci představil holandský saxofonista, dnes také improvizátor na moravské flétničky Cyrille Oswald, zatímco pianista Vojtěch Procházka zkusil odvážný experiment s preparovaným klavírem a videoprojekcí, jež v reálném čase zbarvovala, zkreslovala a smyčkovala rozkomíhané kolíky v těle nástroje.
A největší hit večera? Mladičké sexteto Bucinatores, které navzdory funkovým tempům koření v dixielandové tradici. Pětice dechů plus bicí se po staru opírají o basové linky intonované tubou a pochodové rytmy z neworleanské pohřební muziky, ústí do vážných pasáží a mluveným slovem i hudebními fóry si recesisticky utahují ze všeho, od "milostných zabijáků" až po teroristy.
Což je pořád nesrovnatelný zážitek s tahem, který mají Bucinatores jako plnohodnotný big band. Kéž by je příští Prague Proms pozvaly na Žofín!
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist