Přímořské město San Diego hostí americký sraz fanoušků popkultury od roku 1970, tehdy však ještě nedosahoval dnešních rozměrů. Šlo o setkání asi 300 čtenářů komiksu.

Letos podle odhadů navštívilo San Diego Comic-Con od 21. do 24. července přes 120 000 fanoušků komiksů, seriálů, hollywoodských filmů a zavedených značek, jako jsou Star Wars nebo Transformers.

Akreditace kompletně vykoupili už v únoru za jediný den, trvalo jim to sedm hodin.

Natěšení návštěvníci přispívají do lokální ekonomiky částkou kolem 60 milionů dolarů. Tolik peněz utrácí během čtyř dnů za ubytování, jídlo či dopravu.

V roce 2008 se Comic-Conu účástnilo 138 000 lidí, kteří si zamluvili 31 000 hotelových pokojů. Obrat hotelů se pohyboval kolem 25 milionů dolarů.

Jedním z mála Čechů, kteří se do Mekky popkultury podívali, je spisovatel a nakladatel Jiří Pavlovský. "Comic-Con se dá jen těžko popsat. Je to více než padesát let popkultury vmáčknutých na plochu Václavského náměstí," vzpomíná na svou zkušenost z roku 2009 člen komiksového nakladatelství Crew.

Kolik stojí vstupenka

Čtyřdenní
Dospělí: 150 dolarů
Senioři, armáda, děti: 75 dolarů
Jednodenní  (čtvrtek až sobota)
Dospělí: 40 dolarů
Senioři, armáda, děti: 20 dolarů
Neděle
Dospělí: 23 dolarů
Senioři, armáda, děti: 11 dolarů 

 

(Ceny platí pro Comic-Con 2012)

"Potkáte tam lidi, které jste vždycky považovali spíš za mytické bytosti. Něco jako elfové nebo vlkodlaci. Je tam Stan Lee, Brian Michael Bendis, Joss Whedon, Kevin Smith a tak dále," naráží Pavlovský na nejslavnější osobnosti komiksového světa. "Nedá se to obsáhnout ani vidět všechno. Určitě tam musím jet znovu."

Dobrá investice, dobrá show

Největší americká akce svého druhu se koná vždy od čtvrtka do neděle, ve středu mohou do komplexu San Diego Convention Center na pár hodin vstoupit novináři. Pro média zabývající se zábavním průmyslem je Comic-Con vrcholem roku. Podobným, jaký pro sportovní žurnalisty představuje finále amerického fotbalu.

Například magazín Entertainment Weekly investuje do pokrytí Comic-Conu a vlastní propagace šestimístnou částku, která se podle vydavatele Jasona Wagenheima bohatě vyplatí.

Specializovaný server Comic Book Resources zase mívá v přístavu třináctimetrovou jachtu, na níž pořizuje rozhovory s tvůrci.

Filmaři zde ukazují první stopáž z očekávaných snímků letní sezóny a oznamují novinky o budoucích projektech. Letos na sebe nejvíc pozornosti poutaly filmy Captain America: První Avenger, Kovbojové a vetřelci, The Amazing Spider-Man nebo Twilight sága: Rozbřesk.

V rámci Comic-Conu se také předávají Ceny Willa Eisnera pojmenované po jednom z průkopníků komiksového média. Již dávno se pro ně vžilo označení "komiksoví Oscaři."

Největší komiksové akce

1. Comiket - Japonsko (500 tisíc návštěvníků)
2. Mezinárodní komiksový festival Angoulême - Francie (400 tisíc návštěvníků)
3. Lucca Comics and Games - Itálie (140 tisíc návštěvníků)
4. Comic-Con - USA (126 tisíc návštěvníků)

Hvězdy mezi geeky

 V San Diegu pokaždé předvede některý z herců scénku, díky níž si získá srdce fanoušků. A potenciálních platících diváků. Ryan Reynolds loni před plným sálem recitoval přísahu hrdiny Green Lanterna, protože ho o to poprosil asi pětiletý chlapec v publiku.

Odrostlejší fanda v kostýmu Spider-Mana letos narušil začátek panelu o filmu The Amazing Spider-Man. Když si sundal masku, překvapený dav poznal herce Andrew Garfielda, který je novým představitelem pavoučího hrdiny.

Gesta herců mají říkat: "Jsme jedni z vás, k postavám přistupujeme s úctou a vaše peníze za lístek si zasloužíme."

Utrácet, utrácet, utrácet

Akce je zaměřená především na kulturu takzvaných geeků, kteří rozebírají každý detail příběhu, stěžují si na rozhodnutí nakladatelů a nosí (často vlastnoručně) vyrobené kostýmy.

"Polidštil" je i v česku populární sitcom Teorie velkého třesku o skupině přátel, kteří extrémně prožívají třeba seriál Star Trek, počítačovou hru Warcraft a hlavně dobrodružství superhrdinů, za něž se také rádi převlékají.

Na Comic-Conu seženou geekové všechno, co potřebují k životu: limitované edice komiksů, plakátů, originály stránek, knihy, oblečení, filmy na DVD a Blu-ray, počítačové hry a další merchandising.

Pro všechny návštěvníky Comic-Conu v San Diegu by kapacitně nestačil tamní stadion pro americký fotbal, ani kdyby disponoval nadpřirozenou silou a dokázal si vykouzlit dvojče.

Přesto je San Diego až čtvrtým největším komiksovým setkáním na světě. I mimo Spojené státy má komiks a přidružená popkultura bohatou tradici. Více návštěvníků zaznamenávají festivaly v Itálii, Francii a především v Japonsku.

Comic-Con 2012 se koná od 12. do 15. července. I když se lístky začnou prodávat s dlouhým předstihem, po jejich vyprodání zůstane spousta zklamaných fanoušků, kteří budou doufat, že svoje oblíbené mytické bytosti uvidí příště.