Nova žije z podstaty, ze své značky, dynamičtější je Prima

Jan Potůček, šéfredaktor DigiZone.cz

1. Lze vůbec v televizním vysílání přijít s něčím novým?

Lze, ale vždy to bude velká sázka do neznáma, čehož se české komerční televize bojí. Prima se poučila z letošního jara, kdy nasadila příliš mnoho novinek a neuměla s nimi v programovém schématu pracovat, takže většinu z nich potom musela z vysílání stáhnout nebo je přesunout do méně atraktivních časů.

2. Která ze dvou největších komerčních televizí u nás je nyní lepší a proč?

Neřekl bych přímo lepší, ale rozhodně dynamičtější je poslední dva roky Prima. Cítí šanci na vyrovnání sil s Novou a neustále se na ni zkouší dotáhnout, což je sympatické. Obhajování postu lídra je vždycky těžší, než útok na pozici jedničky.

3. Co se v posledním roce nejvíc nepovedlo Nově?

Nova velmi zazmatkovala loni na podzim, do toho u ní proběhlo personální zemětřesení přímo v nejvyšším vedení. Dlouho jí trvalo, než přišla s ceníkem reklamy pro letošní rok, což se potom odrazilo na menším zájmu inzerentů. Navíc až ďábelsky šetří. Dá se říct, že poslední rok více než kdy jindy žije z podstaty, tedy ze značky Nova. Jenže tak se to nedá dělat donekonečna.

4. Co naopak byl největší propadák Primy?

Prima byla až příliš zbrklá v zavádění novinek. Na jaře měla nejvíc nových formátů ze všech českých televizí, ale nenechala je ve schématu "sednout", po jednom nebo dvou dílech s nižší sledovaností pořad okamžitě stahovala z vysílání nebo přemisťovala do jiných časů a dnů. Divák si nestačil zvyknout na jednu novinku, a už se musel začít orientovat v nových vysílacích časech. Dalším mínusem Primy je až příliš velká fixace na bývalé tváře Novy, to jí nesluší a často ani nefunguje.

5. Který pořad na Nově vás v poslední době zaujal?

Když pominu některé zahraniční filmy, nevycházím poslední dobou z úžasu nad Televizními novinami. Ta kombinace zpomalených záběrů bez komentáře a s emotivní hudbou - je to ještě vůbec zpravodajství? V pozitivním slova smyslu jsem na Nově už dlouho na nic nenarazil, ale těším se na seriál Expozitura.

6. Co vás nejvíc upoutalo za poslední rok ve vysílání Primy?

U Primy by toho mohlo být více, zajímavá je třeba Partička, která snad už našla vhodný vysílací den a čas. Povedená byla reality show Farmář hledá ženu. Vesměs ale sleduji spíš Primu Cool, tam si vždycky něco najdu.

7. Jak hodnotíte úroveň zpravodajství obou komerčních televizí?

Nova se ve zpravodajství výrazně zhoršila, hraje na emoce, ale tolik, že až přehrává. Absolutně nechápu jejich přímé vstupy do vysílání ze střechy budovy zpravodajství, v nichž redaktor povídá něco o události, která se stala někde úplně jinde a v jiném čase. Vždyť to postrádá smysl.

Naopak Zprávy TV Prima se etablovaly jako slušné seriózní zpravodajství komerční televize, které je chvílemi až veřejnoprávní. Jsem rád, že hlavní zprávy očistili od černé kroniky a bulváru, kterým vytvořili samostatné pořady. A funguje jim to.

 

 

Snaha Novy i Primy odráží skutečnost, že budoucnost televizního vysílání není ve zpravodajství

Jan Jirák, pedagog mediálních studií, Metropolitní univerzita a Fakulta sociálních věd UK

1. Lze vůbec v televizním vysílání přijít s něčím novým?

Až televize (a film) překoná šok z nástupu síťových médií a až se facebooková generace dostane do raně středních let, televize ještě bude mít šanci nabídnou něco nového, aniž by opustila svou estetiku a svou skupinovou (například rodinnou) komunikační podstatu.

Předpokládám, že televize bude i nadále oslabovat jako zpravodajské médium (a provozovatelé televizního vysílání se bodou se zpravodajstvím přesouvat i nadále na web) a do popředí bude vystupovat její potenciál zábavní a kulturně integrující.

2. Která ze dvou největších komerčních televizí u nás je nyní lepší a proč?

Výraznější je TV Nova, a to mimo jiné tím, že v posledních letech dostala vlastní tvář dosti výraznou původní hranou tvorbou a celkově výraznějším profilem.

3. Co se v posledním roce nejvíc nepovedlo Nově?

Pokus zahltit české publikum telenovelou Tisíc a jedna noc je jeden z nejpozoruhodnějších dramaturgických počinů posledních let. Nezpomenutelná (a nezapomenutelně nevkusná) byla i zaváděcí kampaň seriálu, a to zvláště s využitím zpravodajství.

4. Co naopak byl největší propadák Primy?

Prima TV má spíš problém s nevýrazností a neschopností vybudovat si vlastní profil. Dosti slabý byl projekt Česko Slovensko má talent. Rozpačitě působí i dramaturgie kanálu Prima Love.

5. Který pořad na Nově vás v poslední době zaujal?

Nova je zajímavá původní dramatickou tvorbou - i když letos zatím nic výjimečného nepředvedla.

6. Co vás nejvíc upoutalo za poslední rok ve vysílání Primy?

Opět platí, že Prima je spíše málo výrazná a příliš nezaujme konkrétním pořadem. Docela zajímavý - i když ve výsledku také rozpačitý - byl přechod pořadu Jana Krause z ČT na Primu.

7. Jak hodnotíte úroveň zpravodajství obou komerčních televizí?

Obě televize hledají recept na zaujmutí pozornosti. Prima se evidentně snaží bulvarizovat pomocí Krimi zpráv a VIP zpráv, ale výsledek není nijak přitažlivý. Nova sází víc na dramatizaci zpravodajství (akční animace, hudební podkres zpráv apod.) a klade větší důraz na využití síťových médií (systematická propagace tn.cz ve zpravodajství). Domnívám se, že snaha obou televizí odráží skutečnost, že budoucnost televizního vysílání není ve zpravodajství.

 

Televize jen přelévají staré víno do nové láhve

Tomáš Seidl, filmový a televizní publicista

1. Lze vůbec v televizním vysílání přijít s něčím novým?

Programové schéma největších českých komerčních televizí v zásadě kopíruje osvědčený model vysílání v německy mluvících zemích. Nova i Prima během prvních čtyř pracovních dnů vysílají především seriály (velmi zjednodušeně řečeno: zahraniční kriminálky a nekonečná česká rodinná "dramata") a o víkendu, včetně pátečního večera, celovečerní filmy.

Mnohdy to však jsou jen x-té reprízy snímků, které se na obrazovky vracejí v pravidelných, přibližně ročních intervalech. Proto každé "nové“ programové schéma často připomíná spíše jen přelévání starého vína do nové láhve. S ohledem na konzervativního diváka, jakým je ten český, nelze příliš očekávat, že by tomu v blízké budoucnosti bylo nějak zásadně jinak. Internetovou generaci, která je zvyklá filmy i seriály sledovat (legálně, či nelegálně) prostřednictvím jiných elektronických médií, stejně nemají české televize ke svým obrazovkám příliš čím nalákat.

2. Která ze dvou největších komerčních televizí u nás je nyní lepší a proč?

Záleží na úhlu pohledu i na věku diváka. Nova se zdá být dynamičtější a progresivnější s ohledem na mladší publikum (nový seriál Expozitura budiž toho důkazem). Na Primě – nebo na Prima Cool – lze naopak čas od času najít pozoruhodné "filmy pro pamětníky“ (snímky Alfreda Hitchcocka, doposud nevysílané klasické westerny aj.).

3. Co se v posledním roce nejvíc nepovedlo Nově?

Programové šachy s „céčkovou“ tureckou telenovelou Tisíc a jedna noc. Podobnou obskurností je i zařazení patrně nejhoršího Dietlova seriálu Plechová kavalérie do primetime. 

4. Co naopak byl největší propadák Primy?

Je spojený s marnou snahou navázat na někdejší úspěch první řady VyVolených. Do jaké pokleslosti může formát reality show zabřednout, obludně prokázal pořad Šéfka.

5. Který pořad na Nově vás v poslední době zaujal?

Právě reprízovaný cyklus Soukromé pasti (2008) v poslední době na Nově nic nepřekonalo. Bude zajímavé sledovat, zda na původní díly dokáže důstojně navázat letošní pokračování.

6. Co vás nejvíc upoutalo za poslední rok ve vysílání Primy?

Zářijový přechod Jana Krause a jeho talk show z České televize na Primu.

7. Jak hodnotíte úroveň zpravodajství obou komerčních televizí?

Jejich úroveň nemohu posoudit, neboť zpravodajství dnes sleduji buď na internetu, anebo na ČT24. A vzhledem k současné české politické reprezentaci se mu z pudu sebezáchovy stále více vyhýbám.

Čísla mluví pro Novu, ochota hledat nové cesty mluví pro Primu

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociálních věd UK


1. Lze vůbec v televizním vysílání přijít s něčím novým?

Z hlediska základních formátů nikoliv. Budou to vždy jen varianty již známého. Nové může být pouze inovativní propojení televize s novými médii.

2. Která ze dvou největších komerčních televizí u nás je nyní lepší a proč?

Záleží na tom, čemu říkáte "lepší". Čísla mluví pro Novu, ochota hledat nové cesty mluví pro Primu.

3. Co se v posledním roce nejvíc nepovedlo Nově?

Zařazení turecké telenovely do prime time. Dalo se tušit, že správné místo pro ní bude buď "access prime time" v podvečer, nebo "late fringe" kolem desáté hodiny.

4. Co naopak byl největší propadák Primy?

Reality show Šéfka.

5. Který pořad na Nově vás v poslední době zaujal?

Pouze reprízy dříve natočených pořadů - Soukromé pasti, Comeback.

6. Co vás nejvíc upoutalo za poslední rok ve vysílání Primy?

Snaha konkurovat Nově ve zpravodajské hodině vysíláním Krimi a VIP zpráv.

7. Jak hodnotíte úroveň zpravodajství obou komerčních televizí?

Infotainment Novy se propadá do stále nižších pater. Zpravodajství Primy je serióznější, ale nemá tak široké pokrytí témat.

 

Prima je odvážnější, ale Šéfka byla strašná

Petr Novotný, konferenciér a bavič
 
1.   Lze vůbec v televizním vysílání přijít s něčím novým?

Určitě! Nebývá to často, ale občas se zadaří. 

2. Která ze dvou největších komerčních televizí u nás je nyní lepší a proč?

Myslím, že vede Prima. Snaží se o nové formáty, je odvážnější a o něco lépe se potýká s nedostatkem financí. Nova pravděpodobně rezignovala, vzdala se mnoha skvělých pořadů i lidí a jejímu současnému snažení nerozumím.

3. Co se v posledním roce nejvíc nepovedlo Nově?

Česká MTV je hodně mimo.

4. Co naopak byl největší propadák Primy?

Nejstrašnější, co na Primě vymysleli, byla Šéfka s paní Mojsejovou.

5. Který pořad na Nově vás v poslední době zaujal?

Hodně mě překvapily Soukromé pasti, to je skvělé dílo a na Nově bych ho nečekal.

6. Co vás nejvíc upoutalo za poslední rok ve vysílání Primy?

Za nejvydařenější považuju primácký pořad S Italem v kuchyni.

7. Jak hodnotíte úroveň zpravodajství obou komerčních televizí?

Možná je to u mě jenom síla zvyku, ale já se koukám pořád na zprávy Novy. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist