V písních Randyho Newmana figuruje Amerika jako mnohoznačný a často sžíravý pojem.
Stejně jako karikovaní rasisté, mizerové a boháči z panteonu písničkářových antihrdinů je i obraz rozpadajících se rodin, chátrajících měst a upadající, povrchní společnosti temný a alarmující.
Newman ovšem nikdy nesoudí, nehledá řešení a koneckonců se nad ostatní nepovyšuje.
Místo toho sedmašedesátiletý satirik nyní usedl za klavír a na sólovém albu Randy Newman Songbook Vol. 2 skrze své nejznámější písně odkrývá karty.
Útěk k filmu
V zemi cimrmanovské tradice se představa masově nepochopené nadsázky či ironie může zdát komická, ale účelovost a trefnost Newmanových raných satir ho dostala do malérů už koncem šedesátých let, kdy někteří přehlédli nadsázku v písni Yellow Man, parodující jižanský rasismus.
Do věku, který určoval rock se svým osobním sdělením a v němž silní textaři začínali zpívat vlastní repertoár, přitom Newman vkročil jako přivandrovalec ze starého světa. Zaháčkoval se v předválečné tradici slité americkým středním proudem, na půl cesty mezi bavičskými vaudevilly, sentimentálními baladami a ranou muzikou z broadwayského domu Tin Pan Alley. Raději než milostné písně řešil společenská témata a bohužel měl pověst mizerného zpěváka, takže jeho největší hity proslavily teprve Irma Thomasová a Judy Collinsová. Později Joe Cocker či Peter Gabriel.
S vizáží neohrabaného bručouna a obrovitými sklíčky v brýlích patřil dlouho ke komerčním propadákům, jakých se nahrávací společnosti hromadně zbavovaly se slevou, a navzdory rostoucí základně převážně mužských fanoušků se proto v osmdesátých letech z praktických důvodů upnul k hudbě pro film. Rychle vystoupal na pozici dvorního skladatele studia Pixar, pro jehož animovaný Příběh hraček (1995) stvořil definující hořkosladký šlágr You've Got a Friend In Me, ale z celkových dvaceti nominací na Grammy dodnes proměnil jen dvě.
Mezi černou a bílou
Na nové desce se teď vrací k tématům, která s časem nepozbyla na důležitosti. Jeho stěžejní textařský postup, vciťování se do role antagonistů, podpírá mazácký herecký vklad a i v rolích povrchního boháče (My Life is Good) nebo zkorumpovaného guvernéra (Kingfish) zachované dvojsmysly.
Navzdory své dickensovské povaze ale Newman umí být i řemeslným autorem druhořadého popu či historizující vzpomínky, ostatně jeho stará píseň o louisianské povodni se po hurikánu Katrina stala hymnou černých čtvrtí New Orleans. Ačkoliv vznikla v letech, kdy muzikou hýbali autoři kytarových protestsongů a Newman byl kvůli svým symfonickým tendencím vyčleněn skoro jako zaprodanec.
Nynější komorní, čisté klavírní provedení starých šlágrů rozkrývá jeho hudební kořeny: boogie prorostlé blues a dixielandem, v levačce základy techniky stride piana a synkopy a la Fats Domino ukazují na "černá" dětská léta strávená v New Orleansu, ale zároveň je tu úcta k tradici jednoduchých "bílých" písní, jaké se na klavír hrávaly v amerických domácnostech 19. století.
Randy Newman
The Randy Newman Songbook Vol. 2
Nonesuch Records, 2011
Rubatová tempa odkazují k jazzu a mnohoznačné členění harmonických struktur se kromě moderní klasiky 20. století používalo hlavně v předválečné filmové hudbě. Kterou řečený Randy, synovec oscarového filmového komponisty Alfreda Newmana, očividně hltal již před vlastním nástupem k filmu.
Jako skladatel zúročil vstřebané vlivy hned zkraje ve Formanově historickém Ragtimu (1981), ale v dalších letech nechal kořeny schnout na úkor syntezátorů a rockových instrumentací. Slyšet nyní starého Newmana akusticky je tak nečekaně inspirativní.
Ostatně klavírní Songbook i ukazuje, jak Newman na bluesové základy automaticky šroubuje černé textařské reálie a fráze, v nichž se ale ironie snadno přehlédne. Stejně jako je v kontextu autobiografické písně Dixie Flyer o dětství v New Orleansu nyní pochopitelné, proč si obyvatelé Los Angeles před časem Newmanovu ironickou fanfáru na téma L. A. vyložili kladně a pojali ji za hymnu, dodnes řvoucí z tamních baseballových stadionů. S čímž prudce inteligentní, poťouchlý mistr dvojsmyslů Newman nejspíš vždy počítal. Však se dnes ohlíží za čtyřmi dekádami tvorby, jaká nemá obdoby.
"My Life Is Good" by Randy Newman
Randy Newman - 13 Dixie Flyer (Jazz Open 06)
Randy Newman - Yellow Man
Toy Story - Intro Song - "You've Got a Friend in Me"
"My Life Is Good" by Randy Newman
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist