Americké sudičky určily muzikálovému žánru neúprosná pravidla, mezi nimi i producentské riziko. Úspěch nebo propadák, život nebo smrt. Muzikál je často balancování na hranici vkusu. Vykoupit a k umění povýšit ho může jen špičková profesionalita.
Detektivní muzikál Vražda za oponou slavného dua John Kander a Fred Ebb, který nyní uvedlo Hudební divadlo Karlín, ukazuje s nadsázkou zákulisí muzikálového byznysu, v němž jde producentům doslova o krk. Karlínu s pětašedesátimiliónovou dotací narozdíl od broadwayských divadel producentské riziko nehrozí.
Možná i proto to na scéně až na výjimky vypadá, že se sešel příležitostný amatérský spolek. Několik herců, kteří umí taky trochu zpívat, a pár dobře zpívajících profesionálů, kteří by se svým herectvím obstáli leda v loutkovém divadle.
V tomto směru na tom byla premiéra Semaforu, rovněž tradiční muzikálové scény, lépe. V autorské inscenaci Jiřího Suchého Hodiny jdou pozpátku se po jevišti pohybovali profesionálové a z jeviště vanul společný duch. Ale ani tady se nehrálo o život. Suchý si v programu povzdechl, že jeho "muzikálek je malý, neboť i naše divadlo je malé a finanční prostředky dokonce velmi malé".
Podle výroční zprávy obdržel maličký Semafor grant sedm a půl milionu, který producentské riziko spolehlivě jistí. Suchý slaví osmdesátiny a jistě si takový bonus zaslouží. Byl autorem libreta, hudby, textů, kostýmů a loutek a také hercem a režisérem nové semaforské inscenace.
Výpravná publikace připomíná Suchého, Gotta či Hegerovou ve slavné éře Semaforu - čtěte ZDE
Marie Reslová: Temné výhledy pražské kultury - čtěte ZDE
Na muzikál Kat Mydlář získal peníze z hazardu, kampaň ČSSD dělal zdarma - čtěte ZDE
Nestor broadwayského žánru Kander, mimo jiné skladatel muzikálů Kabaret a Chicago, se přijel na premiéru Vraždy za oponou podívat osobně. Narozdíl od karlínských i semaforských, kteří jsou závislí na dobré vůli politiků z pražského magistrátu, je Kander celý život závislý pouze na publiku, jak se na muzikálového harcovníka sluší a patří.
Další "český" způsob financování muzikálů předvádí producent Oldřich Lichtenberg. Zatímco v Karlíně a v Semaforu si berou dotace otevřeně, Lichtenberg se pyšní postavením nezávislého producenta. Jak se ukázalo, i on je závislý na politicích. ČSSD, pro kterou připravuje volební kampaně, mu "umí poslat" sponzorské hazardní miliony.
Příští Kanderův muzikál by se mohl odehrávat v Čechách, v ráji muzikálových "producentů". To by teprve byla komedie.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist